Aktualizační protokol systému FIS 3000 ====================================== Datum 21. 03. 2016 - 13:00 ----------------------- - ROZVAHA pro PODNIKATELE (plná i zkrácená) --- oprava na ř. 88 - účet 432 "Rozhodnuto o zálohách na výplatu podílů na zisku" - nezapočetl se do součtu PASIV --- pokud jste jej nepoužili, tuto aktualizaci nepotřebujete Datum 02. 03. 2016 - 14:30 ----------------------- - Přiznání k dani z příjmu PRÁVNICKÝCH OSOB --- úprava formátu pro rok 2015 ----- Pozn. : na formuláři "Výsledkové sestavy firmy" je již od roku 2014 tlačíto "GENEROVAT XML přiznání", kterým máte možnost vytvořit XML pro načtení na EPO. Exportní soubor obsahuje základní údaje, které je třeba doplnit, ale hlavně obsahuje Výkaz zisků a ztrát a Rozvahu, které nemusíte opisovat. Datum 30. 12. 2016 - 16:00 -------------------------- Obecné informace ke změnám od 1.1.2016 ====================================== - Kontrolní hlášení --- Na úpravách se ještě pracuje, ale nová verze, která bude k dispozici od 4. nebo 5. ledna 2016 už bude se základními údaji rpo KH počítat. - Účetní metodika --- Od 1.1.2016 se mění Vyhlášky 500, 501, 502 atd. které upravují mj. účtový rozvrh a uspořádádní Rozvahy, Výkazu zisků a ztrát i přílohy. Této změny se nemusíte nějak obávat, dojde ke zrušení několika účtů a přesunutí jejich obsahu na jiný. Jako obvykle se také mění názvy (asi posté...). --- Tyto úpravy budeme do programu s ohledem na aktuálnost doplňovat postupně. --- Český účetní standard pro podnikatele (024), který má upravovat přechod účtů na rok 2016, zatím nebyl vydán. Lze již nyní připravit program pro rok 2015? Ano, ale doporučujeme ji provést až po Novém roce a čím později to uděláte a čím více dokladů zaúčtujete do roku 2015, tím to bude lepší. Ovšem pokud vás k tomu okolnosti nutí, můžete použít níže uvedený návod, my ale předpokládáme, že mezi svátky zřejmě nebudete vystavovat faktury s lednovým plněním. Takže raději počkejte alespoň do 1. pracovního dne roku 2016 a můžete se do toho v klidu pustit, je to otázka jen několika málo minut. Příprava roku 2016 - návod ========================== -- 1. na síti nepracují jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2015, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikněte na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2016". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2016 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). -- 8. >>> pokračujte dále dle návodu Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2015) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2015" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2015 na 2016 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2015 na 2016. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 15 za 16. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2016 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření čistého účetnictví pro rok 2016. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistěte, aby nebyl spuštěn rok 2015 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2016. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2015 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2015 (obvykle ...\COMP2015) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2016 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2016 - Tato aktualizace kromě jiného obsahuje úpravy pro nový rok 2016. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2016, ale sám je pořád ve verzi 2015, neznal by nové úpravy apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2016. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2016 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vpravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. Zatím je na netu jen pár základních, v nejbližší době ještě přidáme další. Datum 21. 10. 2015 - 11:00 ---------------------- PŘÍSPĚVKOVÉ OGRANIZACE ================= Oprava Přílohy PO části A.5., řádek 1. a 2. - dle nějakého výkladu se do těchto řádků mají uvádět závazky ze sociálního a zdravotního pojištění jen pokud jsou po splatnosti. Úprava spočívá v tom, že se načtou účty s analytikou 3364..., resp. 3374... Nicméně se domníváme, že když s tím nebyl dosud problém a žádné oficiální stanovisko MF ČR k tomu nebylo vydáno, není zcela nutné tuto změnu řešit a výkaz posílat znovu. Úprava je dodána do programu jen pro případ, že by zřizovatel změnu vyžadoval. - Skladová evidence --- úprava zaokrouhlení prodejní ceny za MJ podle nastavení počtu míst v parametrech skladu (pokud nejsou naplněny ceníky, umožněn vstup ceny na 4 desetinná místa) - Číselník firem --- při pořizování nového záznamu a opravě proběhne kontrola na existenci zadaného IČO (nenulového), zda je již zavedeno v číselníku firem a pod jakým číslem partnera - Ostatní --- na počítačích s Windows 8/10 se může objevit problém při náhledu sestav v tom smyslu, že se zobrazí oříznuté, tj. není vidět pravý okraj sestavy. Je to způsobeno vaším nastavením rozlišení obrazovky v systému Windows, resp. se změnou velikosti textu na 125% nebo 150%. Pokud se vás toto omezení týká, návod na opravu najdete na našich stránkách v sekci "Otázky a odpovědi". Lze to také vyřešit úpravou vlastností zástupce (ikonky) na ploše. Na záložce "kompatibilita" zaškrtněte volbu "Zakázat změny velikosti zobrazení při vysokých hodnotách DPI" a je po problému. Datum 14. 10. 2015 - 12:38 (2. oprava) Datum 14. 10. 2015 - 10:00 ---------------------- PŘÍSPĚVKOVÉ OGRANIZACE ================= Oprava formátu XML souborů odesílaných do systému CSUIS (Rozvaha a Výkaz zisku a ztrát). Další informace vám byly zaslány e-mailem. - Majetek --- rozšíření výběru dlouhodobého majetku o možnost zadání zůstatkové ceny (účetní i daňové) - Skladová evidence --- úprava zaokrouhlení prodejní ceny za MJ podle nastavení počtu míst v parametrech skladu --- pokud je podepsána expedice, je umožněna oprava a smazání EP jenom správci programu --- úprava výpočtu a zobrazení dispozice, ponížené o nevykryté objednávky (dle parametru) v pořizovácích formulářích skladu a stavu zásob Datum 25. 09. 2015 - 12:00 ---------------------- Faktury vydané - přidána možnost hromadného vystavování faktur systémem kopírování (duplikací) z již dříve vystavených. Slouží zejména pro případy opakované fakturace stejným odběratelům. Pokud chcete tuto možnost využít (je přístupná na deníku faktur), nejdříve proveďte na tlačítku "Další možnosti" výběr intervalu faktur od - do, ze kterých se bude kopírování provádět. Poté zvolte "Kopírování, duplikace faktur". Následně se celý interval zobrazí na samostatném foormuláři, na kterém máte možnost ještě výběr upravit - některé vyřadit, změnit datum vystavení, období, změnit text v obsahu faktury apod. Nakonec klikněte na "Náhled a zápis". Pozor, takto zapsané faktury nelze v případě omylu zpětně "hromadně zrušit", musí se pak smazat jednotlivě a proto doporučujeme před akcí zálohovat data a pak je zde možnost jejich obnovy. Datum 04. 09. 2015 - 11:00 ----------------------------- Majetek PO - úprava exportu evidence do JEM Drobný majetek + operativní evidence - úprava kontroly nulové vstupní ceny Skladová evidence - tisk stavu zásob včetně čarových kódů Evidence faktur - možnost výběru faktur podle míst určení Datum 01. 07. 2015 - 12:20 ----------------------------- Majetek PO - úprava exportu evidence do JEM + další drobné úpravy Import bankovních výpisů a vazba na číselník konstantních symbolů - doplněno načítání účtů ve vnitřním formátu - přidáno načítání výpisů ve formátu GEMINI Export příkazů do banky - ve všech formátech se v názvu firmy (partnera) nahrazuje znak & mezerou, pro bankovní programy je tento symbol nečitelný Obecná úprava ------------ - kromě toho, že je program vícejazyčný (CZ, SK, EN, DE), lze nyní i vést celé účetnictví v libovolné cizí měně Datum 23. 06. 2015 - 13:20 ----------------------------- - přenesení daňové povinnosti - oprava chyby při dodatečném zaúčtování faktur v režimu PDP + další drobné úpravy Datum 22. 06. 2015 - 15:20 ----------------------------- - přenesení daňové povinnosti - rozšíření funkcí kontrolní sestavy před zpracováním formuláře Výpis z evidence pro daňové účely - úprava tisku faktur v režimu přenesení daňové povinnosti - objednávky vydané - úprava při převodu z OP - dotaz zda se má převést do tuzemské objednávky, nuluje se cena v položkách Datum 03. 06. 2015 - 13:15 + 14:30 ----------------------------- 14:30 - oprava hlavní měny na Kč! Vlivem jiné úpravy naskakoval symbol $ (USD) změna kódování češtiny v exportu majetku do XML pro FAMA+ (vybrané příspěvkové organizace) - Přenesení daňové povinnosti - oprava přepočtu hmotnostních měrných jednotek podle kódu plnění (tuna, kilogram) - rozšíření tiskové sestavy ze skladu - faktura v cizí měně s přenesením daňové povinnosti - drobná oprava v evidenci drobného majetku a operativní evidenci Datum 20. 05. 2015 - 12:45 -------------------------- Opravy a úpravy programu dle připomínek a diskuzí ze školení na Horalu ----------------------------------------------------------- - přidána možnost třídění dokladů v účetním deníku (kliknutím na název sloupce - jen tučné) - do deníku faktur vydaných přidány sloupce s informací o upomínce - do tisku pohledávek přidána sestava s informacemi o upomínce ("Pohledavky_datum_upomínky") - oprava chyby v tabulce "Hitparáda faktur" - zaokrouhlení faktury (prodejky) vydané je do PDP zahrnuto pouze pokud je CELÝ doklad v režimu přenesení daňové povinnosti -- jinak se do PDP dostanou pouze řádky dokladu, označené pro přenesení DP - Příspěvkové organizace -- nový export majetkových evidencí do XML souboru Jednotné evidence majetku (JEM - FAMA) - v nabídce Majetek -> Příspěvkové organizace + na dalším se usilovně pracuje ... Datum 06. 05. 2015 - 12:15 -------------------------- Přenesení daňové povinnosti - oprava při zápisu do evidence PDP + další drobné úpravy Datum 28. 04. 2015 - 11:40 -------------------------- Přenesení daňové povinnosti - formulář pro zápis do evidence PDP se vyvolá až po zaúčtování dokladu - lze zpracovat i doklady, ve kterých je kombinace běžných i přenesených plnění - Přijaté faktury --- pokud se na FP vyskytuje nějaké (i částečné) přenesení, označte faječkou Přenos PDP --- do formuláře přenosu se přenesou údaje s sh_eu=9 a prázdným daňovým údajem - Vydané faktury --- pokud označíte faječkou celou fakturu jako Přenos PDP, označí se všechny řádky dodávky pro přenos --- jedná-li se pouze o částečné plnění, klikněte pravým tlačítkem myši na název dodávky příslušného řádku a vyberte mezi režimem běžným a režimem PDP --- v součtových řádcích je uvedena suma pro přenos DPH pro Vaši kontrolu --- limit pro přenos dle přílohy č.6 ve výši 100.000,- se automaticky nehlídá vzhledem k různým kombinacím typu přenosu - Prodejky - doklady o prodeje za hotové (vydané) --- stejné možnosti jako v případě faktury vydané - Přijaté plnění bez faktury --- pokud potřebujeme zaúčtovat a zaevidovat přenesení DPH z jiných dokladů než faktury přijaté --- provedeme pomocí interního dokladu, kde částku pro přenesení DPH označíme sh_eu=9 bez daňového údaje - Navrhované postupy účtování přenesení DPH naleznete na našich stránkách - Rady a pokyny pro účtování ve FIS3000 - Ve stejné sekci je uložen dokument Generálního finančního ředitelství k aplikaci režimu PDP na vybraná plnění v letech 2015 a 2016 Příspěvkové organizace =============== PAP - opravena definice základních účtů a přidány některé účty do části VII. - závazky Po aktualizaci proveďte kontrolu (sestava PAP) a v případě potřeby opravte doklady a odešlete dávku znova. + další drobné úpravy Datum 16. 04. 2015 - 14:30 ----------------------- Příspěvkové organizace =============== - Rozvahy (oprava na konci pasiv) - Po aktualizaci je NUTNÉ na formuláři Účtový rozvrh spustit na tlačítku "Další možnosti" volbu "Aktualizace ze vzoru". Poté vygenerujte XML soubory a pošlete znovu. Datum 15. 04. 2015 - 15:00 ----------------------- Příspěvkové organizace =============== změny ve výkazech pro rok 2015 : 1. Rozvaha (některé účty jsou zrušeny, např. 371, 372, 458, 468 a jsou i nové 375, 475) 2. Příloha (změna Přílohy A4 - podrozvahové účty : něco zrušeno, něco přejmenováno, něco přidáno) 3. Výkaz zisků a ztrát je jako jediný beze změn... POZOR! Po této aktualizaci bude následovat minimálně 1 další, která bude obsahovat úpravy týkající se PAPu (jen pro vybrané organizace) Po aktualizaci je nutné na formuláři Účtový rozvrh spustit na tlačítku "Další možnosti" volbu "Aktualizace ze vzoru". Tím se ve vaší osnově upraví čísla řádků pro výpočty výkazů (nic se nesmaže ani nepřidá). Pozn. pokud jste XML soubory již vygenerovali, bude je nutné po aktualizaci vytvořit znovu a ty pak poslat. Datum 09. 04. 2015 - 18:00 -------------------------- Účetnictví - Výkaz zisků a ztrát a Rozvaha - provedena úprava na aktuální stav - číselník kódů pro přenos daňové povinnosti byl rozšířen o položky uvedené v Příloze č.6 Zákona č. 235/2004 Sb. Evidence majetku - rozšíření evidence drobného majetku a operativní evidence o položku ZAKÁZKA - majetek pro PO - oprava tlačítka Konec odpisování - vychází z data začátku odpisování Skladová evidence - úpravy evidence výrobních šarží v expedici, fakturách apod. včetně tisků Datum 26. 03. 2015 - 11:00 ------------------------ Finanční účetnictví - přidány nové možnosti na formuláři "Finanční plán" - vylepšeno načítání výpisů z banky ve spolupráci s číselníkem konstantních symbolů Evidence majetku - oprava účetního plánu pro podnikatele - zohlednění dotací při uzávěrce jednotlivých let pro plán Skladová evidence - číselník parametrů pro eshop - nový skladový číselník obecně definovatelný - formulář Kmenové karty - možnost vložení hodnot jednotlivých parametrů pro eshop Datum 03. 03. 2015 - 17:00 -------------------------- - Evidence majetku pro příspěvkové organizace -- karta majetku rozšířena o účet odpisů, účet dotací, údaj o konci odpisování -- do prohlížení a exportu dlouhodobého majetku byly přidány uvedené položky, údaje CZ-CPA, CZ-CC a druh majetku (DDHM,DDNM,DHM,DNM) - Skladová evidence -- export expedičních dokladů z deníku nebo přímo z pořizovacího formuláře -- import expedičních z externího souboru DBF z FIS3000 (soubory exportovány jako typ DBF) - Finanční účetnictví -- Kontrolní sestava k DPH - navráceno barevné (zelené) označení řádků již použitých v přiznání + různé drobnější úpravy Datum 26. 02. 2015 - 13:00 -------------------------- - Skladová evidence -- export nerealizovaných dokladů z deníku nebo přímo z pořizovacího formuláře -- import ner.dokladů z externího souboru DBF z FIS3000 (soubory exportovány jako typ DBF) -- import ner.dokladů z externího textového souboru (TXT, CSV) byl rozšířen o další dva možné údaje --- jednotlivé hodnoty jsou odděleny znakem středník ";" --- program se zeptá, zda je oddělovač desetinné části desetinná tečka "." nebo desetinná čárka "," --- pokud nebude správně uvedeno, naimportuje se pouze číslo bez desetinné části --- ve struktuře se jedná o 5 položek v následujícím pořadí ---- katalog;množství;datum;sklad;cena - povinné jsou první 2 údaje ---- příklad : Kat2-AA;58;;1A nebo Kat2-AA;5.23 nebo 860423;12.2;10.10.2012 09:32:00;;3000 Datum 13. 02. 2015 - 12:00 -------------------------- - Faktury vydané --- oprava chyby při tisku 'Faktury s účtováním' --- zpřístupněna součtová pole pro úpravu hodnot (využitelné pro případy, kdy se faktury pouze opisují z jiného fakturačního programu) - Oprava některých tiskových sestav ze skladové evidence Datum 10. 02. 2015 - 14:40 -------------------------- - daňová kalkulačka doplněna o 2. sníženou sazbu DPH - Evidence drobného majetku a operativní evidence -- zpřísněny kontroly při ukládání změn na kartě -- sloučení formulářů výběru a prohlížení drobného majetku a operativní evidence - Skladová evidence -- oprava hromadného přecenění prodejních cen - Inventarizace --- doplněna sestava Rekapitulace dle hlavní účetní knihy (dříve jen dle Rozvahy) - Účtový rozvrh --- vráceno zvýraznění nepoužitých účtů - Finanční plán --- dokončeny úpravy na formuláři - Účetní období --- seznam lze otevřít přímo z hlavního pásu ikon --- jednodušší změna účetního roku na hospodářský Datum 26. 01. 2015 - 12:30 -------------------------- - Finanční účetnictví -- Kontrolní sestava DPH - oprava hlášení o nesprávném analytickém účtu pro 2. sníženou sazbu -- Zaúčtování úhrad (pokladna, banka) - nebyla přičtena hodnota 2. snížené sazby -- Finanční plán - přidána možnost filtrování dle období, účtů apod. Další drobné úpravy budou ještě následovat. - Evidence majetku (podnikatelé a neziskové organizace) -- oprava výpočtu daňových odpisů u odpisových skupin : 91-Drobný odpisovaný majetek a 92-Nehmotný majetek -- oprava roční uzávěrky dlouhodobého majetku u odpisových skupin : 91-Drobný odpisovaný majetek a 92-Nehmotný majetek -- do výběru pro prohlížení a tisk přidány skupiny 91 a 92 Datum 16. 01. 2015 - 09:05 -------------------------- - odstraněna chyba při volání expedičních příkazů -- chyba byla způsobena technickou závadou během kompilace, omlouváme se za způsobené potíže Datum 15. 01. 2015 - 15:35 -------------------------- - expediční příkazy - úprava polí ve formuláři při maximalizovaném rozsahu - expediční příkazy a deníky expedičních příkazů - oprava tisku recyklačních přirážek Datum 12. 01. 2015 - 11:15 -------------------------- - Faktury vydané - oprava zaúčtování a PDP v případě nulové celkové částky - Prodej za hotové - oprava režimu PDP - Prohlížení účetních dokladů - nyní 2 tlačítka pro tisk opisů dokladů (1.- vlevo = klasické sestavy vč. hromadného opisu zúčtovacích lístků, 2. - vpravo = nový tisk opisu všech druhů dokladů vč. POKLADNY, 1 doklad = 1 list) Datum 06. 01. 2015 - 15:15 -------------------------- - Faktury vydané skladové - opravena chyba v zaokrouhlení celkové faktury - Import bankovních výpisů - oprava formátu GEMINI Datum 05. 01. 2015 - 15:15 -------------------------- - Faktury vydané - oprava v volbě režimu přenesení daně - Kontrola intergrity - oprava chyby (cis_ksymb) + další drobnosti - v těchto dnech očekávejte asi častější aktualizace Datum 30. 12. 2014 - 15:00 -------------------------- Příspěvkové organizace ---------------------- - přidána možnost hromadné změny % zbytkové hodnoty na všech kartách -- provádějte jako první akci v roce 2015 (až po převodu majetku po všech odpisech za 2014 do nového roku) -- funkce změní (i vynuluje) zbytkovou hodnotu a následně přepočítá a nastaví hodnotu odpisu pro zpracování roku 2015 -- u karet, které ještě nebyly odepsány, se zbytková hodnota rozpustí poměrem do všech zbývajících odpisů -- při vynulování zbytkové hodnoty přesune u již odepsaných karet celou zbytkovou hodnotu do prvního následujícího odpisu -- pokud je tento způsob u některých karet nevyhovující, je nutné vstoupit do majetkové karty a prodloužit dobu odepisování (viz metodika MMZ) Datum 19. 12. 2014 - 15:00 -------------------------- Nové úpravy a změny pro rok 2015 : ================================== 1. Nová 2. snížená sazba DPH 10% -- při aktualizaci se automaticky přidají nové kódy pro tuto sazbu (2X, 4X, 6X, 8X, 11X, 13X, 41X, 41KX, 44X a 44KX). Jsou to stejné kód yjako pro 1. sníženou sazbu, ale je tam přidáno písmeno "X". -- v nastavení (záložka DPH) máte možnost její používání omezit. Předpokládáme, že v většiny klientů půjde ve fakturování této sazby spíše o výjimky a nechtěli jsme zbytečně měnit vzhled a funkce programu. -- Kontrolní sestavy k DPH samozřejmě s touto variantou již počítají -- Na formuláři přiznání je tato sazba sloučena do řádků společně s 15% daní (nový formulář a pokyny MF prý vydá ve vhodnou chvíli...) 2. Export příkazů do formátu ABO (KPC soubor) -- nedávno jsme doplnili do souboru i další informativní údaje, které se zase vracejí v datech (výpisech) z banky. Pokud vám ale toto doplnění nevyhovuje, lze jej v číselníku bankovních účtů na záložce "Export do banky" upravit. 3. Import výpisů z banky -- přidán a otestován formát MULTICASH (soubor STA, MT940 strukturovaný), který můžete použít pro načtení do programu 4. Přidán nový "číselník" - Konstantní symboly! -- Přestože je již dlouho není používání KS obecně povinné, státní organizace jej stále vyžadují, což lze využít při účtování, resp. automatizovaném načítání výpisů z banky (pomocí F8). Do tohoto číselníku můžete zapisovat svůj seznam symbolů a bankovních účtů a hlavně účet, který se má doplnit. Platí to pro různé platby, jakými jsou mzdy, odvody na sociálku a zdravotní pojišťovny. Ověřeno na výpisech formátu ABO, M BEST a STA. 5. Zrušení nastavení vzhledu formuláře -- od této verze lze zrušit přednastavený individuálně vzhled formuláře jen pro aktuálního uživatele a jen pro jeden daný konkrétní formulář (stačí jej nechat otevřený na obrazovce a z nabídky Obsluha vybrat zrušení nastavení) 6. Deníky faktur -- při dvojkliku na řádku se zobrazí účetní doklady. Od této verze je přidán i tisk. Příspěvkové organizace ---------------------- PAP - do programu jsou přidány nové kontroly Datum 18. 12. 2014 - 20:00 -------------------------- S koncem roku se objevují dotazy, zda lze již nyní připravit program pro rok 2015. Odpověď zní : ano, lze, ale doporučujeme ji provést až po Novém roce a čím později to uděláte a čím více dokladů zaúčtujete do roku 2014, tím to bude lepší. Ovšem pokud vás k tomu okolnosti nutí, můžete použít níže uvedený návod, my ale předpokládáme, že mezi svátky zřejmě nebudete vystavovat faktury s lednovým plněním. Takže raději počkejte alespoň do 1. pracovního dne roku 2015 a můžete se do toho v klidu pustit, je to otázka jen několika málo minut. Příprava roku 2015 - návod ========================== -- 1. na síti nepracují jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2014, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikněte na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2015". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2015 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). -- 8. >>> pokračujte dále dle návodu Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2014) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2014" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2014 na 2015 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2014 na 2015. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 14 za 15. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2015 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření čistého účetnictví pro rok 2015. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistěte, aby nebyl spuštěn rok 2014 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2015. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2014 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2014 (obvykle ...\COMP2014) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2014 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2015 - Tato aktualizace kromě jiného obsahuje úpravy pro nový rok 2015. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2015, ale sám je pořád ve verzi 2014, neznal by nové úpravy apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2015. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2015 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vpravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. Zatím je na netu jen pár základních, v nejbližší době ještě přidáme další. Datum 23. 10. 2014 - 20:00 -------------------------- Příspěvkové organizace ====================== - úprava formátu XML souborů výkazů PAP (část X) Příkazy k úhradě - úprava exportního souboru formátu ABO (KPC) - přidány doplňující údaje o příjemci platby Datum 9. 10. 2014 - 11:00 ------------------------- Finanční účetnictví - doplněna možnost tisku a exportu "Následného souhrnného hlášení". Tato možnost funguje za předpokladu, že po vytvoření finálního Souhrnného hlášení povolíte "zapsat informaci do účetních dokladů". Princip je stejný jako u přiznání k DPH. Deníky faktur - na oba deníky (FP i FV) je přidáno tlačítko, které zobrazí aktuálně evidované příkazy k úhradě k dané faktuře. Příkazy k úhradě - upraven výběr faktur, resp. možnost třídění. Nyní je možnost nastavit třídění kliknutím na název sloupce v seznamu vybraných faktur. - na formuláři "Deník příkazů" jsou na seznamu zvýrazněny ty příkazy, které zatím nejsou zaúčtovány. Současně je přidána volba filtrování, kde lze vybrat jen "nezaúčtované" a mít rychlý přehled o příkazech, které byly sice v programu vytvořeny, ale nejsou dosud proúčtovány v bankovních dokladech nebo nakonec nebyly do banky odeslány. Program porovnává datum splatnosti příkazu s datumy zaúčtovaných výpisů. - upozorňujme, že "příkazy v cizí měně" nejsou doposud úplně dopracovány a prozatím tuto volbu pokud možno moc nepoužívejte. Není zablokována, protože částečně funguje a někteří klienti ji potřebují i v tomto stavu. Panel QuickInfo - oprava chyby při načtení stavu pohledávek a závazků z evidencí Expediční příkazy (EP) - doplněna možnost fakturace, prodeje za hotové, výdeje z jednotlivých expedičních příkazů přímo v denících EP bez nutnosti vstupu do režimu opravy EP Majetek - přidán formulář pro pořízení inventury - ruční zadávání nebo vstup dat z externího zdroje (mobilní čtečka čárových kódů) + další různé drobné úpravy Datum 15. 7. 2014 - 14:00 ------------------------- Účetnictví - sestavy dle středisek - oprava tisku sestav (výběry, tisk názvu střediska apod.) Příspěvkové organizace ====================== - nové menu - oprava, za určitých okolností se nezobrazilo Za problémy se moc omlouváme a doufáme, že nic zásadního jsme přidáním nových možností nepokazili. Datum 14. 7. 2014 - 14:00 ------------------------- - Compex VIP podpora -- lze spustit přímo z programu FIS3000 pomocí nabídky v menu "Nápověda" - Majetek -- dlouhodobý majetek pro podnikatele - rozšíření o dotace, odpisy daňové i účetní, roční uzávěrka - Faktury -- oprava tisku potvrzení o přijetí opravného dokladu (dobropisu) v cizí měně + rozšíření sestav o další verze - Příkazy k úhradě v cizí měně -- do programu přidáváme možnost generovat importní soubory Multicash (CFA) pro on-line bankovnictví. -- Pozor! Zatím není plně odzkoušeno a nemusí 100% fungovat. Pokud to není akutní, prosíme o sečkání do další aktualizace, než dostaneme informace z bank o testovacích datech a budeme moci prohlásit, že je to v pořádku a k použití. Původně neměla být tato funkce zatím přístupná, ale z důvodů ověřování jsme ji museli uvolnit. - Exporty dat -- upraven (změněn) export dat. V některých případech se u síťové verze program po exportu nevrátil do správného adresáře a pak musel být násilně ukončen. - Skladová evidence -- limit pohledávek rozšířen o načtení souhrnu expedovaných nefakturovaných dodávek z expedičních listů Příspěvkové organizace ====================== - NOVÉ MENU! některé funkce (volby) jsou z důvodu specializace přesunuty do nové nabídky "Přísp. org.", která je v horní liště úplně vpravo! Datum 16. 6. 2014 - 12:00 ------------------------- - Oprava chyby při exportu sestav Datum 12. 6. 2014 - 15:00 ------------------------- - Tisk čárových kódů v evidenci majetku a skladové evidenci -- tato funkce bude předmětem doplňkového modulu k FIS3000 - Evidence majetku (pro podnikatele) -- nové odpisové skupiny 91-drobný odpisovaný a 92-nehmotný majetek -- odpisové sazby jsou vypočteny na základě zadaného počtu let odpisování - rovnoměrný odpis - Faktury vydané -- přidána (změněna) kontrola na maximální limit pohledávek pro jednotlivé odběratele. Kontrola probíhá pouze v případě, že je u partnera v adresáři firem uvedena nějaká hodnota v položce "fakturovat do hodnoty". Pokud je zda nastaven jakýkoliv limit program vypíše při vystavení faktury aktuální stav pohledávek. Kontrola probíhá za IČO, protože adresář může obsahovat stejnou firmu na různých číslech partnerů. Je tak možné předejít dalšímu zvyšování pohledávek u problematických odběratelů. - Skladová evidence -- kontrola na limit pohledávek při vystavení expedičního listu a skladové faktury (viz faktury vydané) - V nabídce obsluha je možnost zjištění aktuálního počtu záznamů. Od této verze lze tabulku vytisknout a to včetně přehledu podle období. Tuto volbu lze využít jako podklad pro fakturaci služeb za vedení účetnictví. - Číselník států (zemí) -- po aktualizaci budou do vašeho seznamu přidány nově i mezinárodní organizace (WTA, WHO, UNICEF,...). Využití je spíše směrováno pro příspěvkové organizace účtující PAP. Datum 30. 4. 2014 - 05:30 ------------------------- Příspěvkové organizace ====================== - úprava formátu XML souborů pro PAP -- před vytvořením souborů a jejich odesláním je ale nutné zkontrolovat správné vyplnění PAP účtů a kódů u účtů 403, 414 a 243! - upraveno zadávání hodnot pro Přílohu C - transfery ve sloupcích pro minulé období (na záložce "Příspěvkové organizace" na formuláři "Možnosti nastavení"). Běžné období se načte z úč. dokladů, ale minulé se musí zadat touto cestou. Datum 28. 4. 2014 - 10:30 ------------------------- Příspěvkové organizace ====================== - úprava formátu XML souborů pro PAP (je možné, že ještě dnes nebo zítra bude v této souvislosti vydána další aktualizace) Datum 10. 4. 2014 - 22:30 ------------------------- Možnost vynuceného ukončení programu na jiném počítači (např. pokud systém běží v uzavřené kanceláři) pro případ potřeby kontroly integrity apod. - Evidence majetku -- ze zpracování odpisového plánu byly vyloučeny vyřazené karty (plán jednoletý i víceletý, podnikatelé i příspěvkové organizace) - Skladová evidence -- doplněna možnost editace partnerského názvu a code s možností přímého zápisu do číselníku při zadávání objednávky, exp.listu, prodejky, faktury -- přidána další sada kontrol dodacích listů a navazujících dokladů - Číselníky -- do výběru z číselníku firem byla přidána možnost výběru dle kategorie skladové ceny Příspěvkové organizace ====================== - úprava sestavy Příloha (část A4) - úprava formátu XML souborů pro CSUIS (Rozvaha, Příloha) + drobné opravy apod. Datum 14. 3. 2014 - 12:15 ------------------------- - oprava hledání partnera dle IČ (nenašel se při zadání celého 8 místného čísla) - Příspěvkové organizace - oprava výkazu Rozvaha (nezapomeňte spustit aktualizaci ze vzoru v účtovém rozvrhu) Datum 13. 3. 2014 - 12:15 ------------------------- - oprava kontroly dokladu při ukládání expedičních příkazů - oprava zaúčtování odpisu transferu po výpočtu účetních odpisů dlouhodobého majetku Datum 12. 3. 2014 - 13:10 ------------------------- Příspěvkové organizace ====================== - nové výkazy Rozvaha, Výkaz zisků a ztrát a Příloha (viz Vyhláška 410/2009 Sb.) -- po stažení této verze nezapomeňte spustit "Aktualizaci ze vzoru" na účtovém rozvrhu -- nové účty 337 a 338 doplňte sami do rozvrhu (analytiky dle pokynů zřizovatele) -- PS i obraty na účtech 336 rozdělte na 336 a 337 -- změněn formát exportu dat pro systém Gordic (nová věta od 1.1.2014) - revize kontroly existence dokladu při uložení nového dokladu se stejným číslem u objednávek, expedice -- problém mohl vzniknout jako důsledek výpadku proudu , nestandardním ukončením programu apod. - z kontroly při uložení expedice byl vyloučen řádek globální slevy - pro prodej (expedice, prodejky, faktury) je možné nastavit v ceníku kromě množstevní slevy i množstevní přirážku (záporná sleva) + drobné úpravy dle požadavků uživatelů Datum 24. 2. 2014 - 14:30 ------------------------- Evidence majetku - do formuláře pro tisk majetku podle místa přidána možnost tisku samostatného číselníku míst Skladová evidence - oprava blokování měny a kurzu v expedičních listech (úplně zablokováno ve verzi Standard) - přidány kontroly při uložení expedice - kontrola vyplnění ceny (i zahraniční), množství, katalogu + drobné úpravy... Datum 19. 2. 2014 - 14:00 ------------------------- Skladová evidence - rozšířena možnost označení druhu zásob i na více rozlišení v rámci stejného druhu (např. materiál výrobní, materiál režijní apod.) - do číselníku druhů zásob je možné zadat i předvolenou kontaci pro příjem a výdej - číselník účetních kontací skladů pak přednostně při prvním naplnění přebírá tyto předkontace - byly upraveny číselníky katalogů partnera (odběratele) a nákupních cen partnera Objednávky přijaté, vydané - odstraněn problém s neviditelností starých objednávek, na které nebyla řada - doplněna možnost zadání partnerského názvu položky a code s možností přímého zápisu do číselníku katalogů partnera - přidána možnost překladu objednávky - ale pouze pokud nebylo vykrytí přes sklad Příspěvkové organizace ====================== - možnost vytvořit výkaz "Schválení účetní závěrky". V této verzi vytvoříte XML soubory se schválením zpětně pro rok 2012 a v červenci pro rok 2013. Detaily posíláme dnes e-mailem a od zítra budou i na našem webu v sekci "Pokyny pro PO" + drobné úpravy... Datum 4. 2. 2014 - 10:00 ------------------------ Oprava chyby při vytvoření příkazu k úhradě (vznikla přidáním nové možnosti nastavit výchozí způsob úhrady pro jednotlivé dodavatele/odběratele) - Informace pro Příspěvkové organizace : soubor XML se Schválením účetní závěrky bude do programu dodán v nejbližších dnech... Datum 3. 2. 2014 - 14:40 ------------------------ Nelekněte se! Z důvodu vizuálního sjednocení Od této verze je upraven vzhled téměř všech ikon (formuláře, lišta atd.) Samotná tlačítka zůstala na původních pozicích, pouze jsou na nich jiné obrázky a doufáme, že se vám budou líbit. + různé opravy a slíbené dodělávky + informace pro Příspěvkové organizace : průběžně pracujeme na doplnění účtového rozvrhu a úpravách ve výkazech platných od roku 2014 Datum 14. 1. 2014 - 12:05 ------------------------- - Oprava chyby při startu programu s nastaveným automatickým spouštěním panelu QuickInfo (chyba nastala po načtení dat z minulého roku) - Připomínáme : zkontrolujte v Možnostech nastavení na záložce DPH, zda máte správné sazby DPH 15 a 21% (viz info z 2.1.2014) + drobné úpravy... Datum 6. 1. 2014 - 23:40 ------------------------ Nová verze pro rok 2014. Upozornění na drobnou chybu, která se dostala nedopatřením do programu v průběhu roku 2013 : ---> Pokud jste již založili program pro nový rok před touto verzí, bude nutné v roce 2014 (u plátců DPH) vstoupit na formulář "možnosti nastavení - parametry", záložku "DPH" a zde přepsat chybné sazby DPH z 20% na 21, resp. ze 14 na 15%. Vytvoříte-li nový účetní rok po této dnešní aktualizaci, bude vše v pořádku. Jinak vcelku žádné úpravy, ty budou teprve následovat. Datum 2. 1. 2014 - 14:40 ------------------------ Vítejte v Novém roce 2014! Tato aktualizace neobsahuje žádné zásadní úpravy ani vylepšení (budou až ve verzi pro rok 2014). Zatím nevíme o ničem, co by se mělo ještě zpětně do roku 2013 řešit, ale není vyloučena nějaká závěrečná úprava ... Máme pro vás ale 3 důležité informace : --------------------------------------- 1. Návod na přípravu nového roku 2014 2. Zpřístupnění modulu MANŽER v omezené verzi - zdarma! 3. Upozornění na drobnou chybu, která se dostala nedopatřením do programu v průběhu roku 2013 : ---> Pokud jste již založili program pro nový rok před touto aktualizací, bude nutné v roce 2014 (u plátců DPH) vstoupit na formulář "možnosti nastavení - parametry", záložku "DPH" a zde přepsat chybné sazby DPH z 20% na 21, resp. ze 14 na 15%. Vytvoříte-li nový účetní rok po této dnešní aktualizaci, bude vše v pořádku. Příprava roku 2014 - návod ========================== -- 1. na síti nepracují jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2013, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikněte na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak Klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se automaticky vytvoří nová ikonka s popisem "FIS3000 pro rok 2014". -- 7. Ikony pro spouštění roku 2014 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2013) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2013" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2013 na 2014 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2013 na 2014. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 13 za 14. -- 7. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 8. KLikněte 2x na novou ikonku s rokem 2014 a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření účetnictví pro rok 2014. ALE POZOR! Toto nové účetnictví je v podstatě prázdné. Proto nyní : 1. Zajistěte, aby nebyl spuštěn rok 2013 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2014. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2013 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2013 (obvykle ...\COMP2013) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém při tomto prvním spuštění zaškrtnete pouze volby Parametry a Číselníky (obě jsou v levém horním rohu). Můžete i faktury, ale to lze i později, pro tuto chvíli vám stačí pouze tyto 2 volby. ČÍSELNÍKY (a parametry) už vícekrát nepřevádějte. Opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2013 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. Nyní provedete aktualizaci účetního roku 2014 - Tato aktualizace kromě jiného obsahuje úpravy pro nový rok 2014. (pro vysvětlení : stávající program sice pracuje s daty pro rok 2014, ale sám je pořád ve verzi 2013, neznal by nové úpravy apod.). 6. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2014. 7. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 8. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 9. Podklad pro rok 2014 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vpravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. Zatím je na netu jen pár základních, v nejbližší době ještě přidáme další. POZOR! Důležitá informace!!! **************************** Stejně jako vloni jsme jako náplast za zrušené školení pro všechny (mimo neziskových organizací) zpřístupnili zdarma ve verzi 2013 modul MANAŽER - GRAFY --------------------- s tím, že má tato omezení : a) pracuje pouze s daty letošního roku a jen ve FIS3000 pro rok 2013! b) nelze pracovat s daty minulých let (porovnávat roky) c) formuláře pro tvorbu a úpravy grafů a ekonomických ukazatelů jsou zablokovány Použití je velmi jednoduché - stačí z hlavního menu vybrat "Manažer (grafy) a pak hned 1. řádek "GRAFY". Je tam připraven seznam nejčastěji používaných variant, který můžete využít. Data se jednorázově načtou a zůstávají v pracovních souborech, ze kterých se pak pro výpočty čerpá. Pokud mezitím přibudou nové doklady v účetnictví a chcete je mít zase zohledněny v grafech, klikněte na tlačítko "Aktualizovat data" na hlavním formuláři modulu (grafy) - toto můžete dělat kdykoliv a pořád dokola. Poznámka : Pro výpočet některých "Poměrových ukazatelů", např. Produktivita práce je třeba nastavit tzv. konstanty (je na to formulář), v tomto případě se jedná o počet pracovníků. Výchozí hodnota je 1 pracovník. Datum 5. 12. 2013 - 13:40 --------------------- POZOR! Dnes je přidán poměrně dlouhý popis změn a upozornění, čtěte vše až do konce!!! Evidence majetku - příspěvkové organizace - formulář pro výpočet jednoletého odpisového plánu byl doplněn o nápočet a tisk provedených odpisů -- jedná se o identickou tiskovou sestavu jako plán na začátku roku, ale nestiskne se plán, ale skutečně zpracované odpisy za aktuální rok -- ve formuláři pro Odpisový plán zaškrtněte volbu : Účetní odpisy - skutečnost -- dále postupujete stejně jako v případě zpracování odpisového plánu na začátku roku -- zaškrtávací pole Tisk všech karet majetku určuje, zda požadujete v případě tisku dle účtů tisknout i karty, které nebyly nebo nebudou v daném roce odpisovány - Dlouhodobý majetek -- bylo rozšířeno pole pro hodnotu odepsaného transferu -- doplněny další údaje do seznamu majetkových karet - Prohlížení dlouhodobého majetku -- doplněny další údaje do seznamu majetkových karet - Hromadná změna majetku dle místa (upraveno) Skladová evidence - Obchodní přirážka v % - přidáno na parametr ve skladové evidenci -- zařazena do expedice možnost vyplnění toho informativního údaje -- tisk % OP se dále řeší úpravou vlastní tiskové sestavy - Expediční příkazy, objednávky -- zpřísnění výběru, prohlížení a oprav dokladů dle uživatelských práv Obecné úpravy : -- funkce (tlačítko) QuickInfo - (viz popis ze dne 14.10.2013) - nyní je k této možnosti přidána možnost ve stejném intervalu, v jakém dochází k aktualizaci, i odesílání stejné tabulky na zabezpečený server. Tuto tabulku pak můžete sledovat i mobilních telefonech s OS Android. Aplikaci jednoduše nainstalujete do svého mobilu a pak jen otevřete a prohlížíte. Aplikace je určena spíše pro manažery, kteří s programem FIS3000 přímo nepracují, ale potřebují být průběžně informováni o základních hodnotách svého účetnictví. Tuto tabulku lze rovněž velmi jednoduše zobrazit i na klasických počítačích - je přístupná i přes jakýkoliv prohlížeč. Aby nedošlo ke zneužití, JE PŘÍSTUP v mobilu, tak i na webu CHRÁNĚN tzv. PIN KÓDEM, bez jehož znalosti se k údajům nedá dostat. Mobilní aplikaci QuickInfo dále vyvíjíme a časem můžeme přidat další funkce. V případě zájmu o toto řešení nás kontaktujte. Odkaz na stažení aplikace bude od počátku roku - do té doby řešíme instalaci po telefonu. + NOVINKA č. 1 : =========== - od této verze můžete sestavy opatřit elektronickým podpisem ! - vzhledem k tomu, že se množí dotazy ohledně zasílání faktur odběratelům e-mailem, tak sdělujeme následující : -- novela Zákona o DPH od 1. 1. 2013 již odstranila povinnost opatřil fakturu "klasickým" podpisem a razítkem. Lze ji poslat e-mailem, tak jak je, tj. exportovat do PDF a připojit jako přílohu do zprávy. Ovšem je zde jedno malé ALE a tím je doporučení uzavřít s jednotlivými odběrateli smlouvu (dohodu) o této variantě zasílání. Lze uzavřít i tzv., "tichou" dohodu, která vznikne tím, že odběratel takovou fakturu přijme, zaúčtuje a zaplatí. FÚ nemají právo sankcionovat kohokoliv za to, že má ve svém účetnictví daňový doklad, který není opatřen razítkem či podpisem. Naproti tomu je ale v novele zmíněna formulace o "datové stopě", čímž se myslí, že v případě problémů budete máte povinnost dokázat, že doklad byl přijat mailem a nedošlo k jeho úpravě. Dá se to ale prokázat i jinak - objednávkou, výpisem z banky s úhradou apod. --Přesto se objevily požadavky na potřebu odesílané faktury "pro jistotu" elektronicky podepsat. Od této verze tak můžete tuto formu podpisu přidat nejen k faktuře, kde je zřejmě hlavní použití, ale na jakoukoliv sestavu, např. Rozvahu, Objednávku, účetní doklad, zkrátka vše, co lze z programu vytisknout. Jak již bylo uvedeno, tento podpis se dá přidat pouze do sestav exportovaných do souborů ve formátu PDF. -- Jak na to : --- musíte mít "Osobní certifikát" - řada z vás jej má a používá např. pro banku. Certifikát musí být v okamžiku generování podpisu přístupný někde na disku v počítači nebo na USB apod. Přípustný formát je "*.p12". V případě, že máte jiný, např. *.cer", lze klíč ve formátu p12 exportovat z Internet exploreru. V případě, že jej máte, stačí v programu nastavit v číselníku pracovníků u aktuálního jména pro dané přihlášení jen "cestu" a heslo k certifikátu. Nyní už stačí v náhledu sestavy a zvolení možnosti sestavu "Exportovat" vybrat formát "PDF s elektronickým podpisem". Zda je vše v pořádku, zjistíte ve vašem prohlížeči PDF souborů (AdobeReader, Foxit apod.) - měl by mít příznak, že je "podepsán". + NOVINKA č. 2 : =========== -- tisk odběratelské faktur s tzv. QR PLATBOU --- před tiskem zvolte v sestavách novou variantu "Faktura_ceska_qr_platba". Na faktuře je vytištěno pole s QR kódem, který lze načíst mobilními aplikacemi, např. SERVIS24 od Česká spořitelny, Mobilní banka 2 od Komerční banky atd. Vše o tomto způsobu placení, seznam bank zapojených do projektu, které takovou aplikaci pro chytré telefony již vytvořily, najdete na webu : www.qr_platba.cz. Jen nezapomeňte v číselníku bankovních účtů doplnit IBAN k účtům, které pro úhrady používáte. Bude-li váš odběratel chtít fakturu s QR kódem platby, můžete mu ji bez problému vystavit. Informace o zrušení pravidelného školení – pro podzim 2013 ---------------------------------------------------------- - nové klienty z posledních měsíců jsme „proškolili“ již při instalaci a vyloženě zásadní úpravy od nového roku z pohledu legislativy naštěstí nejsou. Včera došla informace z Generálního finančního ředitelství, že formáty XML pro DPH, Souhrnné hlášení i Přenos DP zůstávají pro rok 2014 beze změny. Jen vás upozorňujeme na povinnost posílat DPH už jen elektronicky (zatím to bylo jen u SH) - u Příspěvkových organizací je situace bohužel naprosto odlišná - s ohledem k opětovně nepřehledné situaci v oblasti účtování příspěvkových organizací by bylo školení zbytečné. Na 90% se rozšíří účtování v PAPu, se zavedením „Pomocného konsolidačního přehledu“ to vidím tak 50/50. Jarní školení se ale určitě uskuteční ! To slibujeme. Datum 21. 10. 2013 - 13:40 -------------------------- Evidence majetku - příspěvkové organizace - rozšíření možnosti zpracování jednoletého odpisového plánu i pro další roky - je nutné mít faječku u možnosti : Tisk jednoletého plánu (standardně přednastaveno) - bez faječky se tiskne víceletý plán odpisů - zpracovat plán pro počet let : -- 1 = tisk odpisového plánu pro aktuální rok (2013) -- 2 = tisk odpisového plánu pro příští rok (2014) -- nezapomeňte doplnit Plán pořízení nového a Plán vyřazení odpisovaného majetku údaji pro příslušný rok zpracování Skladová evidence a objednávky - rozšíření možností pro import dokladů z externích aplikací Evidence faktur - doplnění informace k nové možnosti třídění dle názvu dodavatele/odběratele v denících faktur: --- pokud kliknete jen na "název" automaticky to bude dle názvu a čísla dokladu --- pokud ale před tím kliknete na jiné třídění, např. var. symbol (číslo faktury) nebo datum přijetí a pak na název, tak se to bude třídit podle názvu a pak podle toho předchozího třídění, tj. chci-li dle data splatnosti a názvu firmy, musím nejdřív zvolit třídění dle splatnosti a pak ještě třídění podle názvu. --- Pozor! Tento způsob nefunguje bohužel na třídění podle hodnoty - to nejde. Datum 14. 10. 2013 - 14:20 -------------------------- Evidence faktur (Vydané i přijaté) - v deníku je přidána možnost třídění dle názvu partnera Ostatní - QuickInfo (rychlý informační panel) - do programu je přidán panel "QuickInfo", který průběžně načítá a zobrazuje vybrané základní hodnoty na ploše programu. Spustit jej můžete "ručně" pomocí ikonky "i" na horní liště vpravo. Pokud panel chcete mít trvale po spuštění, můžete to nastavit v "parametrech" na záložce "Ostatní". Zobrazení tohoto panelu lze samozřejmě nastavit (zablokovat) podle přihlašovacích hesel (oprávnění) v menu "Hesla", "přístupy do nabídek","Obsluha", kde lze tuto možnost (panel QuickInfo) zablokovat. Objednávky přijaté - upraven systém načítání objednávek z XML ve formátu ISDOC Příspěvkové organizace - upraven nápočet Přílohy A5 - řádek č. 3 (mění se analytiky u účtů 341,342,343,344). Změna souvisí s metodickou úpravou : uvádí se pouze hodnoty "po lhůtě splatnosti". Vzhledem k tomu, že zpravidla mají všechny PO vše uhrazeno ve lhůtě splatnosti, bude v poli "skutečnost za běžné období" hodnota nula (prázdné pole). Analytiky pro tento řádek se mění z XXX1,XXX2,XXX3,XXX4 apod. na xxx5 až XXX9 - Evidence majetku - upraven výpočet a tisk odpisového plánu dle syntetických účtů + další různé menší úpravy *********************************************************** Konec - starší informace jsou k dispozici na www.compex.cz