Aktualizační protokol systému FIS 3000 ====================================== Příprava roku 2023 - návod ========================== -- 1. na síti nepracují s programem roku 2022 jiní uživatelé -- 2. spustíte program (tzv. Servisní modul) roku 2022, ale POZOR, Nekliknete na "spustit FIS3000", tj. nedostanete se až k zadání hesla, ale klikněte na "Další možnosti". -- 3. Na tomto formuláři kliknete na tlačítko "Příprava nového roku" -- 4. Program nastaví nový adresář, do kterého se má instalovat (vizuálně zkontrolujte, zda je to O.K.) -- 5. Přečtěte si pokyny na tomto formuláři a pak klikněte na tlačítko "Založit nový (příští) účetní rok". -- 6. Na ploše počítače, ze kterého jste založení provedli se sice automaticky vytvoří ikonka s číslem 22, ale s popisem "FIS3000 pro rok 2023", protože již správně odkazuje na program pro rok 2023. Její úpravu, tj. změnu obrázku (ikonky) na číslo 23 provedete až po celkové aktualizaci programu (viz níže). -- 7. Ikony pro spouštění roku 2023 na ostatní počítačích v síti musíte vytvořit sami (postup níže). -- 8. >>> pokračujte dále dle návodu Jak vytvořit ikonu (zástupce) na jiném počítači: -- 1. Na stávající ikonku (2022) klikněte 1x (pouze označit - zamodrat, ne spustit) -- 2. na klávesnici stiskněte CTRL + C a hned CTRL + V (kopírovat a vložit) -- 3. Na ploše se objeví nová ikonka s popisem "Kopie - FIS3000 ...pro rok 2022" -- 4. Označte 1x kliknutím tuto novou ikonku a stiskněte klávesnici F2 (přejmenovat) a vymažte text "Kopie - ", opravte 2022 na 2023 a Enter -- 5. Znovu na ikonku klikněte, ale nyní PRAVÝM tlačítkem myší a z nabídky vyberte "Vlastnosti" -- 6. Na formuláři opravte v prvních 2 řádcích výskyt 2021 na 2022. Pozor, musíte vše ostatní zachovat, vyměníte pouze číslice 22 za 23. -- 7. Klikněte na tlačítko "Změnit ikonu" a vyberte novou "23" -- 8. Dole klikněte na "Použít" a O.K. -- 9. Spusťte zástupce "2023" a zkontrolujte, zda se rozjel opravdu správný účetní rok. Výše uvedeným postupem docílíte vytvoření čistého účetnictví pro rok 2023. Nové účetnictví pro rok 2023 již obsahuje nastavení a číselníky převedené z roku 2022 ! Ale neobsahuje evidence, tj. faktury, zásoby apod. Proto nyní : 1. Zajistěte, aby nebyl spuštěn rok 2022 (ani na vašem počítači) 2. Spustíte rok 2023. 3. Po zadání hesla (na začátku stejné jako v roce 2020 a které si později můžete změnit na nové) zvolíte nabídku Obsluha, a pak poslední Převody dat z minulých období. Nyní vyberete adresář s rokem 2022 (program se pokusí nastavit sám ...\COMP2022) a O.K. 4. Objeví se formulář, na kterém zvolíte soubory (evidence), které chcete již v tuto chvíli převést do nového roku. Volba pro ČÍSELNÍKY je sice dostupná, ale není třeba ji provádět. Kromě toho opakovaný převod číselníků by způsobil, že vámi již nastavené dokladové řady by se opět přepsaly do stavu roku 2022 a vy byste je museli znovu upravovat. 5. PARAMETRY je nutné označit pro převod, pokud zpracováváte skladovou evidenci, objednávky. Jinak se do nového rou převedou pouze všeobecné parametry. 6. Nyní provedete aktualizaci hlavního PROGRAMU pro rok 2023 (Internetová aktualizace...) 7. Program je připraven pro účtování v novém roce a jako první krok nastavíte DOKLADOVÉ ŘADY a účetní oblasti pro rok 2023. 8. Můžete začít s vystavováním faktur, pokladnou, atd. tj. běžnou činnost. 9. Převody dat z minulého roku můžete provádět již bez omezení - faktury, počáteční stavy účtů atd. 10. Jiný než výchozí podklad pro rok 2023 získáte následovně : volba Možnosti nastavení - parametry, pak poslední záložka Vzhled, na ní klikněte na obrázek vpravo nahoře. Pak si můžete pomocí tlačítka "Natáhnout z internetu" vybrat něco z naší nabídky, dáte "Zkusit na 2 sec" a pak uvidíte, zda jo nebo ne. Anebo si najdete nějaký svůj v počítači. Datum 24.11.2022 - 11:00 ------------------------ - Finanční účetnictví -- načtení dávky výpisu z banky (tzv. import přes F8) --- oprava načtení účtování u číselníku 'Konstatní symboly' ---- v této souvislosti zrušeno hlídání na KS 138 - MZDY, nově je potřeba tento KS 138 přidat do číselníku, umožňuje to větší variabilitu -- na formulářích pro výsledkové sestavy dle středisek / zakázek / kódů UZ --- přidány a upraveny sestavy --- u sestav je nově i číslo pro lepší orientaci při výběru -- oprava v XML pro skupinové DPH -- úprava v exportu příkazu ve formátu XML -SEPA (zahraniční platby) -- Státní příspěvkové organizace --- přidán export PAP XML výkazu CV57 - Majetek -- rozšíření a úprava výběru z evidencí majetku - Objednávky -- rozšíření evidence objednávek o údaje, které se přenášejí do následných dokladů (bankovní účet, způsob úhrady, způsob dopravy) -- další drobné úpravy - Sklady -- doplnění expedičních příkazů o způsob úhrady a způsob dopravy, přenášených z objednávek vydaných -- pro následný daňový doklad (skladovou fakturu) jsou tyto údaje přenášeny z EP spolu s předvyplněným bankovním účtem pro úhradu z objednávek vydaných (pokud tam byl vyplněn, pokud ne, platí přednastavený účet v dokladové řadě pro faktury) -- doplnění dalších údajů do přehledu zásob - nákup - prodej -- kmenové karty --- rozšíření doplňujících údajů v doplňcích ke kmenové kartě --- export kmenových karet, kmenových prodejních ceníků pro externí zpracování (EXCEL) --- import kmenových ceníků (karet) z externího zdroje (EXCEL) -- úprava v programu pro evidenci krmných dávek -- další drobné úpravy Datum 02.06.2022 - 12:00 - po Horalu... ---------------------------------------- - Obecné úpravy -- Archivace (zálohování) a obnova dat je od této verze možná volitelně (kromě dosavadního CAB) i ve formátu ZIP. Formát lze jednorázově zvolit při archivaci z menu Obsluha i Obnovení. Pro změnu formátu archivu na ZIP při ukončování programu je třeba změnit nastavení v parametrech na záložce 'Ostatní' (zaškrtávací volba) - Finanční účetnictví -- oprava vynechávání stránek u hromadného opisu účetních dokladů -- přidány sestavy pro tisk pokladních dokladů - nově lze 1 doklad vytisknout 2x na jedné stejné stránce -- pro lepší načtení bankovních výpisů lze již nějakou použít přednastavené účtování podle konstatních, variabilních, spocifických symbolů anebo účtů. K tomuto účelu existuje číselník 'Symboly a účty pro import výpisů'. Nově se dá v seznamu použít i tzv. hvězdičková konvence, např. VS 234* znamená, že se nastavená kontace použije pro všechny VS začínající čísly 234. Více informací najdete přímo na uvedeném formuláři pro nastavení těchto symbolů. - Příspěvkové organizace -- přidána možnost hlášení na limit 50 tis. Kč při uložení dodavatelských faktur a při vystavení příkazu k úhradě. Toto lze nastavit v nastavení na záložce 'Příspěvkové organizace' -- PO s PAP - při načtení bankovních výpisů pomocí F8 se automaticky doplní výchozí PAP účty i kódy. Je třeba ale provést alespoň vizuální kontrolu, zda není třeba provést nějakou úpravu u některých řádků. - Majetek -- Zjistili jsme chybu při převodu majetku do nového roku. Nedohledám už ve které verzi aktualizace programu chyba vznikla. Důrazně žádám všechny uživatele, aby si zkontrolovali v účetním roce 2021 i 2022 účetní (případně i daňové) odpisy za rok 2021 a dřívější. -- Program pro převod dat z minulého roku je opravený a připraven ke stažení. -- Omlouvám se za problémy Datum 06.05.2022 - 11:30 - poslední před školením na Horalu ----------------------------------------------------------- - Obecné úpravy -- Export sestav (např. opis faktur) do souborů PDF je překlopen do standardu PDF/A. Proto je také volba PDF/A přesunuta na 1. pozici místo 'starší' PDF ve výběru vpři volbě Export v náhledu sestav. Ničeho se nemusíte obávat, pořád je to PDF, ale v novější verzi. - OSS a formulář DPH od 1. 10. 2021 (vzor 23) -- v souvislosti s novelou tzv. režimu jednoho správního místa (OSS) se mění obsahová náplň řádků 24 a 26. -- řádek č. 24 --- dříve „zasílání zboží do jiného členského státu (§ 8)“ se mění na „vybraná plnění (§ 110b odst. 2)" --- obsahuje plnění v režimu OSS a také plnění v případech, kdy daň je odvedena přímo prostřednictvím daňového přiznání k DPH v jiném členském státě (nikoliv v rámci OSS). --- program do tohoto řádku automaticky přebírá jen hodnotu základu -- řádek č. 26 --- sem se uvedou všechna ostatní plnění s nárokem na odpočet daně vč. plateb před uskutečněním plnění -- hodnoty z řádků 24 ani 26 (kromě investičního zlata v A.3) se v souhrnném hlášení ani v kontrolním hlášení neuvádějí - Nastavení a pozice sloupců formuláře pro Stavy a pohybu účtu detailní se již ukládá - Zprovozněna kontrola integrity na OS Server 2012 - 2019 -- obvykle jde o počítače připojené pomocí vzdálené plochy apod. V případě chybového hlášení je třeba na serverovém počítači spustit z menu nápovědy aplikaci "Instalace FoxFix pro server" - Majetek - rozšíření výběru o karty, které mají nastaveno rozúčtování - Kmenové skladové karty - rozšíření a upravení polí pro komunikaci s eshopem Datum 06.03.2022 - 11:30 ------------------------ - Opravena chyba OLE při kontrola partnerů (Nespolehlivý plátce) -- důvodem byla změna od 1.3.2022 - viz tato zpráva z MF ČR: Finanční správa ukončuje podporu zastaralých šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1 a vybraných šifer TLS verze 1.2, které nesplňují požadavky vysoké bezpečnosti. Portál MOJE daně přestane podporovat protokol HTTP a bude využívat pouze protokoly HTTPS, které jsou při přenosu šifrovány a zabezpečují doménu portálu. K tomuto posílení bezpečnostních prvků portálu MOJE daně, spolu se zrušením přístupu do starší verze daňového portálu, dojde 28. 2. 2022" Na základě aktuálního vývoje v oblasti bezpečnostní politiky informačních systémů a doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost přestanou být podporovány šifrovací protokoly TLS 1.0 a 1.1 a vybrané šifry TLS verze 1.2. Z protokolu TLS 1.2 nebudou podporovány šifry RSA-DES-CBC3-SHA (0xa) a ECDHE-RSA-DES-CBC3-SHA (0xc012). Tento přechod uživatele, kteří ke své činnosti používají výrobcem podporované HW a SW produkty, nijak neovlivní a naopak doména portálu MOJE daně a přechod na HTTPS certifikát zaručuje důvěrnost přenášených dat, současně s účinnou obranou proti nežádoucímu obsahu a celkově uživatelům zajištuje vyšší bezpečnost. Zrušení přístupu do starší verze daňového portálu na adrese: https://adisspr.mfcr.cz je nezbytné pro zvýšení přehlednosti poskytovaných služeb a jejich sjednocení. Uživatelé naleznou všechny jeho funkce v modernizované podobně na portálu MOJE daně na adrese www.mojedane.cz. - Vytvoření kopie faktury v deníku přijatých faktur -- upraveno přenesení účtování z výchozí faktury do nové - Příspěvkové organizace -- je-li účtován PAP, nově lze filtrovat dle PAP účtů a kódů na formuláři "Prohlížení podle podmínek' a 'Stavy účtů - detailní' Datum 22.02.2022 - 13:30 ------------------------ !!! OPRAVENO !!! VYDANÉ FAKTURY - hromadný export do PDF/do mailu - vybrané faktury se exportovaly / odeslaly všem vybraným oběratelům (správně má být každému jen jeho faktura) - DPH - režim One Stop Shop (OSS) - k dispozici sestava podrobného tisku plnění OSS Příspěvkové organizace ====================== - PAP- metodické úpravy 2022 -- další úprava (zrušení části IX.) -- převod počátečních stavů účtů - oprava rozpadu účtů 321/311 a členění PS dle partnerů - Skladová evidence -- Export dodacích listů do formátu PDK (DOD) Datum 18.02.2022 - 07:00 ------------------------ - vydané faktury - hromadný export do PDF/do mailu - oprava možné chyby v síťovém režimu - pokladna, banka - oprava vyhledání faktury - dlouhodobý majetek - oprava možné chyby při zaúčtování odpisů - DPH - režim One Stop Shop (OSS) - k dispozici sestava (obdoba opisu z daňového portálu), viz 02.01.2022 Příspěvkové organizace ====================== - PAP - úprava (došlo ke zrušení vybraných analytických PAP účtů a některých kódů) Datum 02.02.2022 - 13:00 ------------------------ LICENCE - možný problém Je třeba provést aktualizace programů pro roky 2021 i 2022 (OBA roky musíte mít aktualizovány verzí po 1. únoru 2022, pak už je to jedno) Zde je vysvětlení : Program FIS3000 je umožňuje zadávat údaje, opravovat data apod. jen v případě, že je do něj vložen platný licenční (aktivační) kód. Ve chvíli, kdy jej zadáte do programu, tak se datum, do kdy je program aktivní, uloží a zapamatuje. Když pak datum z licence expiruje, je třeba vložit kód nový. Protože se program FIS3000 instaluje pro každý účetní, resp. hospodářský rok samostatně, je nutné zadat nový kód do všech předcházejících let, abychom odblokovali plný přístup i do nich. Tento krok ale program umí zajistit sám, proto se po zadání licenčního kódu ptá, zda má provést změnu platnosti i v minulých letech. Pokud odpovíte kladně, sám vše vyhledá a upraví a to klidně i 20 let zpátky. V případě, že do starších účetních let není nová vložena, nic se nestane. Program při spuštění v minulém (a starším) roce ověří platnost a pokud není platná, funguje tak, jako by licence vypršela. Zablokuje přidávání a opravu dokladů, ale vše ostatní je vždy funkční, tzv. že můžete tisknout sestavy, exportovat data apod. Nyní ale nastala neočekávaná situace, nový kód s datem platnosti po 20. únoru 2023 (rozesíláme nyní) nebude funkční pro plný přístup v minulých letech (2020 a starší). V nutných případech nás kontaktujte, problém vyřešíme individuální úpravou. Za problémy se moc omlouváme. - Návod na přípravu nového účetního roku 2022 najdete hned pod tímto soupisem změn Datum 04.01.2022 - 13:00 ------------------------ Oprava chyby při zaúčtování úhrad (banka, pokladna) - omylem zablokován přístup do pole typ faktury (FPV) a ev. číslo dokladu Zaúčtování bankovních výpisů - přidána kontrola na chybné datum (místo např. 30.12.2021 se omylem mohlo uložit 30.12.2022) Datum 02.01.2022 - 17:00 ------------------------ DPH - Nový formulář ‚Přiznání‘ – vzor č.23 - Režim jednoho správního místa –(One Stop Shop) OSS -- Režim se zapíná / vypíná na formuláři ‚Možnosti nastavení – parametry‘, záložka DPH -- Při vystavení faktury odběrateli do jiného členského státu program povolí fakturovat plnění se sazbami platnými pro danou členskou zemi. Tyto sazby se nastavují v menu Číselníky – Seznam zemí / států (výchozí hodnoty nejsou vyplněny) -- Před uložením / tiskem faktury je třeba vybrat odpovídající druh plnění v poli SH / OSS (nové kódy 5 – 8 pro OSS) -- DÚ pro toto účtování použijte ‚24‘ -- V menu Účetnictví, Sestavy pro DPH, KH, SH, OSS zvolte formulář pro OSS --- zde je zatím jen základní přehled, další funkce a tisky budou doplněny v nejbližší době Opravy a nově přidané funkce vyplývající z diskuzí na školení ve Velkých Karlovicích - Číselníky – zahraniční měny – aktualizace měn je umožněna správci a po upozornění - Adresář firem (partnerů) – přidána možnost vyhledání podle adresy - Ikona pro evidenci majetku na hlavní liště dává na výběr dlouhodobý, drobný a operativní evidenci - Vytvoření kopie z již existující dodavatelské faktury (na deníku faktur) nově umí přenést i zaúčtování z původní faktury - Import bankovních výpisů – nově přidán formát pro ČNB - Hromadné rozesílání mailem odběratelských faktur a upomínek -- na deníky vydaných faktur vyberte pomocí filtru (tlačítko Další možnosti) požadovaný seznam, který má být rozeslán mailem jednotlivým adresátům. Následně na stejném tlačítku zvolíte menu ‚Opisy a jiné tisky‘, poté ‚Export do PDF / odesílání mailem. Nově je přidána možnost uložení vlastního textu (šablony), která se bude nabízet při dalším použití. Stejná možnost je u tisku pohledávek (export a odeslání mailem). - Zamykání / odemykání období nevyžaduje odhlášení všech uživatelů Datum 11.10.2021 - 14:15 ------------------------ - Odeslání sestavy mailem - oprava (mail se odeslal na pozadí bez otevření v programu pro poštu) Datum 08.10.2021 - 13:00 ------------------------------ - Odběratelské - vydané faktury --- nový QR kód - obsahuje více informací vč. platebních údajů, pokud jsou k dispozici --- hromadné odesílání faktur mailem (deník faktur, Další možnosti, Výběr, pak znovu Další možnosti, Opisy a jiné tisky, Export všech vybraných faktur do PDF. Lze zvolit jen čistý export do PDF nebo i s generováním mailu s přílohou pro každého odběratele a fakturu zvlášť. --- hromadné odesílání upomínek mailem (formulář upomínky, vybrat, označit, tlačítko tisk, zde zvolit jen PDF nebo PDF + mail (pro každého odběratele zvlášť). - Dodavatelské - přijaté faktury --- oprava výpočtu dne splatnosti podle nastavení v adresáři firem a DUZP - Obecné odesílání exportovaných sestav mailem --- upraveno vyvolání výchozího programu pro poštu (problém s OUTLOOKem ve Windows 10, 64-bit) - Finanční účetnictví --- nově přidána možnost označit účty ve vašem účtovém rozvrhu jako: ---- * nedaňové (podnikatelé), resp. vedlejší činnost (příspěvkové organizace) ---- * fakultativní – volné použití --- využití v tisku ‚výsledkových sestav‘ (lze i dle středisek, zakázek, UZ), jde např. o možnost označit více účtů, která je třeba sledovat samostatně. Volba je dostupná na formuláři pro tisky výsledkových sestav, pak jsou účty do tisku zahrnuty nebo ne --- nastavení příznaku ‚nedaňový‘ nebo ‚fakultativní‘ (lze i obojí současně) nemá vliv na DPH ani na jakýkoliv účetní doklad a kdykoliv jej můžete na formuláři pro účetní rozvrh změnit a v programu se s účetními daty nic nestane, jde jen o pomocné ‚přednastavitelné‘ členění účtů pro vaše interní potřeby. Skladová evidence - při kopii EP do nového dokladu se aktualizuje výše recyklační přirážky dle aktuálních parametrů - evidence EP - přidána možnost zadat řidiče z číselníku pracovníků, pak zahrnout do tisku přehledů z EP - číselník skladů rozšířen o možnost doplnění PARTNERa a Místa určení, t.j. údajů o firmě, kde se nacházejí konsignační sklady - Skladové karty - přehled dokladů tiskne na konci údaje o firmě + místo určení u skladů, kde jsou doplněné do číselníku skladů Partner a MU - kmenové karty a kmenové ceníky je možné exportovat do CSV tabulky pro rychlejší úpravu hodnot Obecné - oprava archivace a importu části souborů Datum 13.05.2021 - 13:00 ----------------------------- Finanční účetnictví - výsledkové sestavy dle skupin (střediska, zakázky, kódy ÚZ) - oprava výběru dle masky (filtr nebyl správně nastaven) - při uložení zúčtovacího dokladu se současně zaznamená i evidenční číslo pro Kontrolní hlášení, pokud je jiné než variabilní symbol - převod dat z minulého období - oprava doplnění chybějícího partnera - import bankovních výpisů - přidán formát BBF (ČSOB) - příspěvkové organizace účtující PAP - při exportu XML souborů pro CSÚIS lze jednotlivě zvolit, které mají být generovány (souhrn, část X, XI,...) Vydané faktury - tisk QR kódu na fakturách - upraven kód, aby se vešlo do obrázku více informací (QR platba + F) Obecné - nově lze u každého hesla (uživatele) nastavit práva správce, používejte jen ve výjimečných případech. Hodí se nastavit zástupci hlavního správce programu, aby měl podobná práva. Umožní např. měnit nastavení (parametry) , aktualizovat program apod. - import záznamů z jiných systémů, soubory mohou nově být zabaleny v ZIP souboru (dříve jen CAB) - Skladová evidence -- Přehled zásob nákup\prodej - doplněn o sloupce Výdej\Příjem minulého období + převodky, dále další možnost exportu s hodnotou skladu -- oprava střediska ve výběru expedičních příkazů -- deník prodejek a deník skladových faktur - dopracována možnost dodatečnéjho výdeje (pokud není doklad vytvořen z EP) -- číselník firem - na záložce Prodej je možné vložit příznak Rizikového partnera - informace se zobrazí při pořizování expedičních příkazů a objednávek přijatých - Evidence majetku -- Odpisový plán - opravena volba pro Skutečnost tak, aby načítal i karty vyřazené během aktuálního roku -- Dlouhodobý majetek, Drobný majetek a Operativní evidence - úprava definovaných práv na formuláři pro přidání, opravu a storno karet Datum 02.02.2021 - 11:00 ------------------------ - Deniky faktur - přidána funkce - pravý klik myší na hodnotu ve sloupci zaplaceno zobrazí % úhrady - Přiloha Příspěvkových organizací, část A.4. - oprava výpočtu účtů u typu "závazek" (místo záporné hodnoty se uvádí kladná) - Číselník firem - na záložce Prodej je možné vložit středisko - Možnosti nastavení - Parametry - Sklad - nový parametr : Středisko z firem do převodky. Pokud je nastaven a v převodce zadáme firmu, přenese automaticky do střediska údaj z číselníku Datum 13.01.2021 - 09:00 ------------------------ - Finanční účetnictví --- v souvislosti s změnami ze dne 10.1.2021 provedena úprava sestavy "Rozbor hospodaření časový po měsících" - pokud je vybráno i období 13 - Konečný stav, jsou hodnoty tohoto období připočteny do sloupce 12 - Prosinec Datum 10.01.2021 - 14:00 ------------------------ - úprava výběru období pro tisk vybraných sestav --- při tisku výsledkových sestav (celkem, za střediska, za zakázky, za ÚZ, pokladní a bankovní knihy) a při generování XML pro DP PO nyní program prověřuje, zda existují nějaké doklady v období 13 - Konečný stav, kde mohou být další účetní doklady, např. pro zaúčtování kurzových rozdílů. Aby nedošlo k tomu, že uživatel opomene při tisku těchto vybraných sestav zahrnout i tyto doklady, program na to upozorní. V praxi to pak znamená, že pokud se taková hláška objeví, můžete zvolit, zda se má pro tisk pracovat jen s doklady po období 12-prosinec nebo včetně 13 (konečný stav). Tj. pokud budete účtovat doklady do období 13, je třeba při tisku a generování finálních výstupů tuto nabídku akceptovat a zahrnout i toto období, ne jen prosinec! Pokud se žádné upozornění na výskyt dokladů v konečném období neobjeví, pak tam ani nejsou a není třeba se tím zabývat. --- stejná úprava je nastavena pro Příspěvkové organizace v exportech XML pro CSÚIS (vč. PAP) Datum 04.01.2021 - 19:00 - pozor - níže následuje i popis přípravy nového roku ------------------------------------------------------------------------------ - Tisky a opisy účetních dokladů bez i s rozpisem DPH -- poněkud upraven vzhled vytištěných dokladů -- upraven systém rozpisu - dříve byly taxativně vypsány často používané kódy DPH, nyní se tisknou všechny - Archivace při ukončení programu - jiný vzhled a možnosti -- nově lze na formuláři 'Možnosti nastavení' na záložce 'Adresáře (složky)' nastavit až 3 různá místa, na která se má při ukončení programu provést záloha. Důvodem jsou množící se zprávy o napadení vašich počítačů různými viry (zejména varianty šifrovacích ransomware). Tím, že budete zálohovat na více míst, je přece jen v případě poškození dat větší šance na použití zálohy. Určitě tuto možnost nepodceňujte a pokud pracujete v síti, požádejte o spolupráci vašeho IT specialistu. Pokud je program v tzv. single módu jen na 1 PC nebo notebooku, nastavte si zálohování např. na USB disk a stačí, když jej občas před ukončením programu připojíte. - Celková obecná úprava hlášek a dotazů - nový vzhled Datum 01.10.2020 - 13:15 ------------------------ *** Dnes žádná novinka - jen upravený balíček pro aktualizaci (předchozí mohl mít na některých počítačích v síti problém s výstrahami antiviru ESET nebo Windows Befender - Smartscreen) *** Pokud jste již aktualizovali verzí ze dne 29.9.2020 a nebyl problém, tuto aktualizaci můžete ignorovat. Datum 29.09.2020 - 11:15 ------------------------ * AKTUALIZACE - od této verze již probíhá aktualizace trochu upraveným způsobem, proces extrahování balíčku je realizován pomocí jiné aplikace. Ale nic se nelekejte, zase takový rozdíl to není :-) * TISK SESTAV - opraven tisk "zalomených" linek (od. tl. 2 vertikální i horizontální), už jsou opět rovné - odstraněna chyba v náhledu sestavy na některých PS s Windows XP - oprava tisku hromadného příkazu k úhradě, již nevyžaduje nastavení papíru na tiskárně * POKLADNA - při tisku (opisu) pokladních dokladů s rozpisem DPH přidány řádky pro 2. sníženou sazbu (10%) * PŘEDKONTACE - na formulář Předkontace byly přidány řádky pro nastavení výchozích účtů pro 2. sníženou sazbu (10%). Pokud nebudou vyplněny, použijí se účty z 1. snížené sazby jako dosud. * FAKTURY VYDANÉ - oprava chyby "12" při tisku dobropisu hned při jeho vystavení * Faktury vydané (skladové i režijní), Expediční příkazy - podle nastavení parametru Ostatní - Kontrola limitů prodeje dle IČ partnera - spočítá program při vystavování dokladu (i při jeho uložení) překročení nastaveného limitu prodeje z číselníku firem přes IČO nebo partnera ze všech uložených dokladů (neuhrazených) + nového rozpracovaného před uložením * Příspěvkové organizace ------------------------ - Příloha PO --- opětovná oprava tisku části A.4. (podrozvaha)- nevlezla se na šířku stránky, nyní je správně naležato --- úprava tisku částí E - dříve byly na jedné straně všechny části E.1. -E.4., protože byla prázdné. Ovšem u státních příspěvkových organizací nastal požadavek na vyplnění, konkrétně E.1. a E.2. (E.3. a E.4. jsou nyní úplně vynechané). Proto jsou strany s přílohami E. již jiné. - PAP --- přidána kontrola k účtům 221, 241, 243 ... - musí být vyplněn partner - Aplikace "Klient CSÚIS" --- opakuji, že stávající způsoby odesíláni XML do CSÚIS zůstávají v platnosti!!! Pořád funguje šifrovací utilita i aplikace DAVY a určitě to tak zůstane po dobu několika měsíců až roků :-) Aplikace "Klient CSUIS" je nová, třetí a když se odladí, tak celkem dobrá cesta. Je sice dostupná, ale jak jsem již psal, testoval jsem, v úterý 22. 9. 2020 odeslal na ServiceDesk soupis připomínek a odepsali mi, že jej analyzují... Takže data za 3. Q. 2020 na 99% odešlete "postaru" a s novou aplikaci "Klient CSÚIS" začneme v ostrém provozu nejdříve za poslední čtvrtletí 2020, tj. v únoru 2021 nebo ještě o jedno období později. Datum 21.07.2020 - 13:25 ------------------------ - "Výsledkové sestavy středisek" - přidány nové volby tisku --- Náklady a výnosy podle středisek a UZ --- Náklady a výnosy podle středisek, zakázek a UZ - Skladová evidence -- opraveno dodatečné vystavení výdejek ze "starého" deníku expedičních příkazů - jen Příspěvkové organizace ============================ -- PAP - oprava chybové hlášky při kontrolním tisku i při generování XML -- oprava tisku Přílohy PO - část A.4. je již správně v tisku naležato (na šířku) Datum 15.07.2020 - 11:45 ------------------------ - TISK SESTAV -- po dlouhém laborování se nám konečně podařilo vyměnit 'tiskový procesor' za novější, který nabízí lepší možnosti a volby (např. při tisku i exportu lze vybrat jen aktuální stránku, při exportu slučovat dokumenty atd.). Dalším důležitým vylepšením je správné zobrazení sestav v náhledu, které se při obecném nastavení zobrazení v systému Windows na 125 % a více vykreslovaly s oříznutou stránkou v pravé části. Bohužel se zatím nepodařilo opravit jednu malou drobnost - silnější linky se v náhledu zobrazí tzv. zalomené (v tisku jsou ale OK). Ale je to opravdu jen maličkost a co nejdříve se pokusíme o nápravu. - Přijaté faktury - účtování -- opraveno načtení správného výchozího účtu 343... při účtování DF pro DÚ 41X (sazba 10 %) - Příkazy k úhradě -- v seznamu 'mimořádné platby' přidána možnost vkládání nových řádků pomocí duplikace jiného - Obecné -- přidána volba přednastavení názvu exportovaných dokladů, nově lze nastavit, jak se bude PDF soubor jmenovat. Variant je 5 a jejich volbu najdete na formuláři Možnosti nastavení - parametry na záložce 'Faktury'. Pozor, platí jen pro faktury, prodejky, objednávky a expediční listy. - Vydané faktury - hromadný export do PDF -- s nově přidanou volbou názvu exportu dokladu do PDF (viz Obecné) je současně přidána i možnost na formuláři 'Deník faktur vydaných' přes tlačítko 'Další možnosti' zvolit "Hromadný export do PDF" - Účetní doklady -- všechny účetní doklady daného účetního roku lze již dlouho z různých formulářů tzv. uložit do schránky a pak je stisknutím F8 do nového dokladu vložit. --- nově můžete použít kombinaci kláves ALT + F8 a program 'šáhne' pro uložený doklad i do jiného, např. předchozího roku. Funkce bude samozřejmě užitečná nejvíce na začátku nového účetního roku. -- vrácena možnost vložení poznámky při kopírování bankovních dokladů pomocí klávesy F8 - Skladová evidence -- skladové karty doplněny o údaj POZICE na skladě (hala, místnost, regál apod.), zobrazí se při pořizování, opravě EP, PV, FV a na sestavě EP -- do deníku EP byl přidám údaj o % marže za celý EP -- při převodu CZ měny do zahraniční na EP - devizy se vypočítají z ceny CZ v platném kurzu z číselníku měn -- formulář pro výběr karet byl rozšířen o hledání v poznámce a další čarový kód -- při generování příjemky z faktury přijaté se nově přenáší z FP i DUZP,číslo FP a dodavatel -- úprava při hledání údaje katalog, název apod. pomocí pravého kliku myši - do zadávacího pole lze vložit údaj i pomocí Ctrl+V (dříve jen ruční vstup) - jen Příspěvkové organizace ============================ -- od 2.Q.2020 došlo ke změně v Příloze v části A.4 - Podrozvahové účty. Nově se hodnota posledního řádku P.VIII.5 nepřebírá ze zůstatku vyrovnávacího účtu (999), ale je vypočten podle vzorce (pohledávky mínus závazky). Proto je nutné před odesláním dat za 2. čtvrtletí aktualizovat program na tuto verzi. Pokud jste již data odeslali a systém CSÚIS ohlásil chybu, je nutné po aktualizaci XML Příloha PO znovu vytvořit a odeslat. Za předpokladu, že nemáte v části A.4. žádné závazky, chyba se nejspíše neobjeví. -- úprava na formuláři "Výsledkové sestavy středisek" - přidána nová volba - Náklady a výnosy podle středisek (a UZ) -- MENU pro Příspěvkové organizace je poněkud přepracované --- texty pro Přílohu již nejsou na formuláři pro odesílání do CSÚIS, ale na samostatném formuláři - viz menu "Příloha - části A,B,E" --- exporty dat - do CSÚIS je sloučen s PAP exportem, pokud jednotka o PAP neúčtuje, jsou volby pro PAP XML zašedlé. Cílem bylo umožnit generování základních výkazů (Rozvaha, VZaZ, Příloha) a PAP částí najednou. -- Oprava nesprávného výběru pomocí hvězdiček střediska/zakázky/UZ na formulářích pro výsledkové sestavy Datum 19.02.2020 - 11:20 ------------------------ - Majetek -- změna výpočtu odpisu transfru (příspěvkové organizace) i v závěrce roku - Skladová evidence a objednávky -- ukládání informace o typu ceny v OP -- úprava nápočtu dispozičního stavu u příjmu, výdeje, převodu zásob v návaznosti na nastavení parametru v objednávkách -- nový parametr ve skladech i objednávkách - zákaz změny vazby položky na sklad - Ostatní -- číselník zakázek - rozšíření funkcí o hromadný výmaz nepoužitých zakázek dle kriterií Datum 15.01.2020 - 12:40 ------------------------ - Skladová evidence - úprava expedičních příkazů Datum 09.01.2020 - 14:40 ------------------------ - úprava převodu dat z minulých období -- převod parametrů programu -- převod nevykrytých objednávek přijatých -- převod majetku včetně definic rozúčtování účetních odpisů -- převod zásob - volitelně včetně evidence zvířat, krmných dávek a paramerů pro eShop Datum 06.01.2020 - 10:40 ------------------------ Problém s tiskem na multifunkčních tiskárnách s možností oboustranného tisku - změna tiskového procesoru, resp. vrácení na předchozí verzi do doby, než bude zajištěn správný tisk Datum 19.12.2019 - 12:00 ------------------------ Evidence faktur - Export faktury vydané do formátu ISDOC (verze 6.0.1) -- export se provede výběrem tiskové sestavy "Faktura_ceska_isdoc" nebo "Faktura_sklad_isdoc" - NOVÉ ! Import faktury přijaté z formátu ISDOC -- je nutné v nastavení programu (parametry) - faktury - zaškrtnout volbu pro import ISDOC faktur -- po zadání dokladové řady použijte tlačítko "ISDOC" pro import přijaté faktury Příspěvkové organizace * CSUIS + PAP - přidány nové kontroly na záporné zůstatky (vč. tvrdé kontroly na konci roku) Evidence majetku - příspěvkové organizace - oprava "neviditelného" pole pro vyřazení majetku - úprava exportu majetku do FAMA (JEM) - přednostně bere údaj z položky VOLNA, pokud není naplněna, dosadí inventární číslo Skladová evidence - Přehled zásob-nákup-prodej - oprava zdvojených údajů - Krmné dávky - rozšířeno pole pro KATALOGové přizazení ke skladům + Tisk sestav - nová verze modulu pro prohlížení -- Export obsahuje možnost slučování dokumentů PDF, ukládání přímo do ZIP souboru apod. -- Tisk umožňuje vybrat jen aktuální stránku - v náhledu změna pozice funkční lišty při nízkém rozlišení - v náhledu lze měnit velikost zobrazení nově i pomocí CTRL + kolečko myši + drobná oprava párování plateb z výpisů podle konstantních a jiných symbolů Datum 19.09.2019 - 09:15 ------------------------ - Oprava tisku na vzdálené tiskárny - Majetek - oprava chyby na formuláři pro dlouhodobý majetek Datum 17.09.2019 - 10:30 ------------------------ - Finanční účetnictví -- Import bankovních výpisů - opraveno párování pomocí specifického symbolu dle nastavení v číselníku symbolů -- Tisk pokladních dokladů - přidána možnost rozpisu DPH i na tzv. daňový doklad -- Kontrolní sestava pro DPH - upravena tisková sestava - nyní přebírá text z 1. řádku odpovídajícího DÚ (ze základu) -- Stav účtu "Globální" - nová volba umožňující výběr a tisk jen účtu, na kterém aktuálně stojí kurzor. Např. pokud stojím na součtovém řádku 321 a zvolím dole ve výběru "Stav aktuálního účtu", zobrazí se a vytisknou ve tvaru hlavní knihy jen účty 321... Tímto lze vybrat do tisku jen určité skupiny účtů, např. jen mzdové náklady, pokud se nastavím na řádek 52. -- Výsledkové sestavy dle středisek/zakázek/kódů UZ mají nyní novou volbu - "Generovat křížový XLS rozbor hospodaření". Tímto lze vytvořit XLS tabulku se všemi účty a k nim přiřazenými středisky/zakázkami/UZ -- Státní příspěvkové organizace - oprava sestavy Rozbor hospodaření - Interní pošta v systému FIS3000 -- oprava hlášky "služba pro příjem pošty není aktivní" - EET -- oprava výpočtu základů a daní při částečné úhradě vydané faktury - Vydané faktury -- při vytvoření kopie z jiné starší faktury lze na dotaz převzít i poznámku (pokud u původní existovala) - Skladová evidence -- Příjem na sklad - přidáno tlačítko pro orientační zobrazení prodejní ceny -- Expediční příkazy - oprava doplnění měny, změněného kurzu a přepočtu ceny (při změně měny a kurzu v záhlaví EP) - Evidence majetku -- možnost nastavení účtování odpisů na každé jednotlivé kartě (výhodné při požadavku na různé anylytické účty odpisů, oprávek, fondů, transferů) -- možnost nastavení poměrového rozúčtování úč.odpisů majetku na každé kartě dle % (např. rozdílná střediska, zakázky, analytické účty apod.) Odpis pak bude zaúčtován vícero zápisy přesně podle definice (součet definovaných rozúčtování musí dát 100%) Datum 20.08.2019 - 09:45 ------------------------ Faktury vydané -- při "vytvoření kopie" se převezme do nové i počet dnů splatnosti ze staré Faktury přijaté -- zpřístupněno pole "evidenční číslo faktury" i pro neplátce Dokumenty -- nově se při založení adresáře pro ukládání dokumentů vytvoří ještě podsložka pro IČO (řešíme tím případy, kdy se na jednom místě účtuje více subjektů) PO zřizované Magistrátem města Zlína -- přidán export XLS jako součást podkladů pro odbor evidence majetku MMZ Adresář firem -- při přidání nového se nezobrazovaly správně některé znaky např. & nebo uvozovky -- oprava načtení adresy - nově i číslo orientační (např. dříve jen Ulice 41, nyní Ulice 41/25) Skladová evidence -- duplikát kmenové karty - EAN se vyprázdní, na dotaz duplikuje i prodejní ceník, doplňky a parametry eShop -- volitelný export ze stavu zásob a stavu nákup, prodej - základní nebo všechny údaje -- úprava zaúčtování skladových faktur (FV) při aktivním parametru pro dosazení výnosového účtu ze skladových (nebo kmenových) karet -- EP, FV a PV - prodejní cena (základní a upravená) se zaokrouhluje na počet desetinných míst podle nastavených parametrů pro daný typ ceny (A,B,C,D,E) Majetek - pro příspěvkové organizace - nový parametr v nastavení pro povolení zpracování daňových odpisů (na konci účetního roku) Datum 30.07.2019 - 09:20 ------------------------ - Finanční účetnictví --- Import bankovních výpisů - oprava párování pomocí seznamu konstantních symbolů apod. --- Tisk Rozboru hospodaření (střediska/zakázky/UZ) - výběr dle masky - oprava chyby (tisk jen 1. řádku) --- Číselník zahraničních měn - přidána nová funkce - AKTUALIZACE KURZŮ - stáhne a nahradí u vašich měn staré kurzy aktuálními - Skladová evidence -- Úprava výpočtu skladových zahraničních faktur -- Oprava chyby při zpracování skladových kompletací -- Krmné dávky - parametrický tisk stavu evidence zvířat - Evidence přijatých faktur -- pokud je v parametrech pro sklad nastaven parametr "Nabízet příjemku po zaúčtování FP", pak při zaúčtování přijaté faktury na účty pořízení materiálu (11*) nebo zboží (13*) se na dotaz spustí přímo formulář pro pořízení příjemky na sklad + další drobné opravy a úpravy Datum 17.07.2019 - 14:20 ------------------------ - Skladové faktury -- opraveno účtováni při nastavení parametru : Účtovat prodej podle účtu na kartě - Finanční účetnictví -- úprava exportů sestav (CSV, XLS, ...) - Export tiskových sestav již funguje podle přednastaveného adresáře + další drobné opravy a úpravy Datum 15.07.2019 - 13:00 ------------------------ Po delší době je toho víc :-) Nová obecná funkce ****************** od této verze lze pracovat s 'DOKUMENTY' Nejedná se o nic převratného, smyslem je možnost přiřadit různé soubory (DOC, XLS, PDF, obrázky apod.) k následujícím údajům : - k partnerům (např. smlouvy) - k fakturám (např. k vydané uschovat podklady, kooperace...) - k účetním dokladům (...) - k zakázkám (...) - k majetku (fotografie, návody...) - k objednávkám (požadavky, smlouvy...) - ke katalogovému číslu ve skladové evidenci (...) Na vybraných formulářích (adresář partnerů, číselník zakázek, deníky faktur, úč. dokladů, objednávek, karty majetku a skladové položky) najdete tlačítko 'Dokumenty'. Kliknutím na něj se zobrazí volby 'Zobrazit' nebo 'Přidat nový'. Samozřejmě musíte nejdříve nějaký přidat a poté jej lze kdykoliv zobrazit. Přidání -> Najdete kdekoliv (na ploše nebo v nějaké složce) ve svém počítači již existující dokument. Po jeho výběru máte ještě možnost upravit název pro lepší identifikaci. Pak se uloží (zkopíruje) z původního místa (plocha apod.) do odpovídající připravené podsložky adresáře FIS_DOKUMENTY. Pozor, původní zdrojový soubor zůstává beze změny na místě, odkud jste jej otevřeli. Pokud už tam nebude třeba, musíte jej odstranit sami (alespoň prozatím). Program při prvním pokusu o přidání založí složku 'FIS_DOKUMENTY' pod hlavním adresářem FIS3000 (pokud takový existuje, jinak do nadřízené složky) včetně dalších potřebných podsložek (partneri, faktury, zakazky, doklady atd.). Zároveň s touto úpravou byla přidána na formulář 'Možnosti nastavení - parametry' nová záložka 'Adresáře - složky'. Zde můžete nastavit podadresáře nejen pro uvedené DOKUMENTY, ale i pro různé EXPORTY a IMPORTY dat. Pokud nenastavíte nic, platí vše jako dřív, tj. např. všechny exporty se automaticky nabízí do podadresáře 'EXPORT' pro daný rok. U dokumentů jsme ale použili jako výchozí samostatnou složku 'FIS_DOKUMENTY', protože soubory (DOC, XLS, apod.) např. k partnerům musí být dostupné i v dalších letech. Jestliže Aby nedošlo k nepovolanému přístupu k citlivým dokumentům, je možné v programu v nabídce 'Hesla a přístupy' na formuláři 'Nastavení oprávnění a přístupů' povolit nebo zakázat práci s dokumenty pro jednotlivé uživatele. Dalších omezení lze dosáhnout vytvořením adresáře pro dokumenty např. na sdíleném disku, ale upravit přístupová práva ke složkám (zneviditelnit). Seznam všech uložených dokumentů a jejich prohlížení lze pak zobrazit na formuláři 'DOKUMENTY' v hlavním menu 'PROGRAM' (vlevo nahoře). Úpravy dle požadavků z květnového školení na Horalu *************************************************** - Faktury -- odblokování zákazu oprav údajů na přijaté faktuře z minulých let (ale jen splatnost apod.) -- číselník "Konstantní symboly" je přejmenován na "Symboly a účty pro import výpisů" a také podle toho i přepracován. Nově umožňuje zadávat kromě KS pro párování platby variabilní i specifický symbol a dokonce i čísla účtů, resp. jejich kombinace. Více informací najdete přímo na formuláři. -- příkazy k úhradě - zpřístupněna položka 'Specifický symbol', kterou lze vyplnit přímo na formuláři při výběru faktur k zaplacení. - Finanční účetnictví --- na formuláři 'Prohlížení podle podmínek' jsou přidána 2 pole pro vyhledání dokladů podle čísla uživatele (přihlášeného hesla). Do 1 pole můžete uvést číslo (1 - správce A, 2 - uživatel B , 2 - uživatel C , ...) a také datum od-do (datum a čas pořízení, resp. poslední úpravy), ve kterém má program doklady vyhledat. --- při převodu dat z předchozího roku lze nastavit, jak mají být převedena 'Data minulých období', která se běžně používají pro vyplnění Výkazu zisků a ztrát ve sloupci 'Minulé období'. Nyní můžete zvolit detailnější členění - stejně jako běžné PS účtů (účet, středisko, zakázka). Zároveň jsou upraveny i sestavy Rozbory hospodaření (středisek a zakázek), aby se v i nich načetly hodnoty do minulého období (včetně porovnání). Sloupce 'Středisko' i 'Zakázka' jsou na formulář Data MO přidány (lze editovat). --- Příspěvkové organizace - po založení nového roku 2020 a převodu dat z minulých období se automaticky převedou zůstatky účtů 412, 413, 416 apod. na povinné analytické účty dle přílohy pro PO. --- export Hlavní účetní knihy (CSV apod.) - opraveno třídění dle účtů - Majetek -- úprava tiskové sestavy - Odpisy detailní - Sklady -- upraven výpočet a zaokrouhlování vydaných faktur ze skladu -- údaj CODE pro definici katalogu partnera byl rozšířen na 50 znaků -- možnost použití v objednávkách, expedici -- úprava kontroly na správnost datumu při vystavení kompletací -- export skladových dokladů (real., nereal.) rozšířen o název a IČ dodavatele (odběratele) - Objednávky -- objednávky přijaté - rozšířen výpočet ceny o recyklační přirážku (včetně tiskových sestav) -- přidáno hledání objednávky přijaté podle obsahu v položkových poznámkách - EET --- oprava registrace základu bez dph (osvobozená plnění) - Daňová kalkulačka --- drobná oprava výpočtu a zobrazení položek Datum 27.05.2019 - 12:40 - poslední před školením na Horalu ------------------------------------------------------------ - Oprava dekódování QR kódu při načítání přijatých faktur + další úpravy Datum 17.05.2019 - 09:20 ------------------------ - Umožněna oprava vybraných údajů u faktur vydaných z minulých období, např. změna splatnosti apod. - Různé úpravy i opravy na formulářích pro zaúčtování faktur - Evidence přijatých faktur -- nový parametr v nastavení skladů pro pořízení příjemky na sklad po zaúčtování přijaté faktury na účty pořízení zásob. Standardně se formulář pro pořízení příjemky nespouští - Skladová evidence -- expediční příkazy - u dodávky do zahraničí při uložení nový dotaz na hromadný výmaz recyklačních přirážek u expedovaných zásob -- krmné dávky - možnost exportu karty do skladu hned po vložení nového záznamu do evidence krmných dávek - Objednávky přijaté -- nové parametry v nastavení objednávek přijatých - lze zadat vlastní název polí Pozn1, Pozn2 na formuláři OP -- pokud je nastaven parametr "Volba typu dokladu pro pokrytí OP", dotáže se program při vykrývání OP zda bude vykrývacím dokladem Expediční příkaz (standardně), Výdejka, Převodka ze skladu, Převodka na sklad, Příjemka Datum 06.05.2019 - 10:50 + 13:00 ------------------------ - Finanční účetnictví -- v případě, že je třeba použít 'Rozdílné období pro DPH a náklady/výnosy' je možné na formuláři (záložka Účetnictví) toto nastavit a k tomu zároveň i účet, který bude pro toto účtování použit. Je-li vyplněn zde, bude se používat tento univerzálně. Lze nastavit i jiné účty a to v číselníku 'Kódy pro DPH' v položce 'Pomocný účet'. Dříve se použil jako výchozí účet 383, ale nyní lze zvolit i jiné účty, např. 343999 nebo 349 apod. Dále již na pomocné účtování neupozorňuje při opravách. -- dnes 13:00 - drobná úprava předchozího - funkce se potlačí, pokud na faktuře není žádné DPH, není důvod. - Oprava importu bankovních výpisů formátu MT940 - STA - Oprava exportu přípazů formátu Multicash CFA pro platby v cizí měně - Evidence majetku -- pokud je na majetkové kartě vyplněn účet oprávek a odpisů, funkce zaúčtování odpisů majetku tato nastavení prioritně respektuje - Evidence přijatých faktur -- při zaúčtování přijaté faktury na účty pořízení materiálu (111*) nebo zboží(131*) se na dotaz spustí přímo formulář pro pořízení příjemky na sklad - Skladová evidence -- další rozšíření funkcí v Evidenci zvířat - krmné dávky Datum 16.04.2019 - 14:50 ------------------------ - Oprava zaokrouhlování vydaných faktur - Rozšíření funkcí v Evidenci zvířat - krmné dávky Datum 15.04.2019 - 14:15 ------------------------ - ZMĚNA v DPH od 4/2019 ----------------------- - nové zaokrouhlování -> po mnoha letech někdo dostal rozum a výpočet daně směrem nahoru i dolů dává konečně stejná čísla, tj. odpadá problém s odpočtem záloh a jejich rozpadem na základy a daně, které se počítaly pomocí koeficientu, a pak se nedalo dostat na správné hodnoty. - zaokrouhlování DPH na vystavených fakturách již není možné, lze jen celkovou částku a i to zaokrouhlení se musí se rozložit na základ a daň. To se provede také automaticky a v případě, že je na dokladu více sazeb, je použita ta, u které je nejvyšší hodnota základů. - proto již v parametrech nelze nastavit ‚Zaokrouhlování DPH na řádcích faktury‘. Ale aby bylo možné ještě nějak vyřešit starší doklady, zůstala možnost nastavit zaokrouhlení pomocí tlačítka (dole pod hodnotou 'základ 0%') - Pozor, rozklad zaokrouhlení celkové částky záleží rovněž na způsobu úhrady, je-li placena hotově, zaokrouhlení nejde do DPH! - daňová kalkulačka je upravena, tj. počítá DPH novým způsobem Nové funkce ----------- A) Předpokládáme, že v drtivé většině případů se u stejného dodavatele, resp. odběratele fakturuje stejný obsah (od O2 asi telefony, od jiného zase nejspíše pořád jen materiál atd.) Proto jsme doplnili do programu novou funkci, kterou můžete a nemusíte využít - nastavuje se v Možnostech nastavení na záložce Účetnictví vlevo dole, jsou tam 2 zaškrtávací pole (PF a VF). Jak to funguje? - při zaúčtování přijatých nebo vydaných faktur si program zapamatuje 1. řádek (opravdu jen první) účtování, např. fakturu za služby zúčtujete --1. řádek = 518xxx / 321xxx ... pamatuje si --2. řádek = 343xxx / 321xxx ... nepamatuje si -- při příštím účtování u stejného partnera se automaticky doplní 1. řádek tohoto účtování. Nákladový účet ponecháte nebo jej přepíšete na jiný, v tom případě do seznamu se pro tohoto partnera a přijatou fakturu zapíše další varianta (místo služeb to bude tentokrát materiál, tj. místo 518xxx, přepíšete na 501xxx). Budeme-li účtovat další fakturu, už se budou nabízet obě varianty, tj. 501xxx a 518xxx. B) Při vystavení faktury a volbě úhrady v hotovosti nebo dobírkou, program automaticky po tisku, resp. zaúčtování nabídne rovnou možnost vystavit pokladní doklad, tj. není třeba jít přes menu na vstupy, pokladní doklad atd. C) POŠTA - protože je stále větší problém se zasíláním informačních mailů na velké množství našich klientů najednou (blokují to ‚antispamové funkce‘ na serverech), vytvořili jsme vlastní interní poštu. Jde o jednosměrné zasílání informačních textů od nás k vám, vy nám budete i nadále posílat maily klasicky, protože jednotlivě lze posílat ze všech mailových programů bez potíží. Zobrazení příchozí pošty uvidíte na liště s ikonkami v pravé části. Je tam nově modrá obálka, která je v případě doručení zprávy od nás doplněna červeným maličkým vykřičníkem. Kliknutím na ikonku se zobrazí seznam zpráv. Mazat je ani nemusíte, u některých bude omezená doba platnosti a po jejím vypršení zase sama zmizí. Pro zapnutí nebo vypnutí není zatím žádná možnost, ale řídí se nastavením sledování aktualizací. V případě, že se vám po spuštění programu FIS3000 občas objeví zpráva o nové verzi, bude stejně fungovat i nová pošta. - Finanční účetnictví pro podnikatele -- nově lze na formuláři Možnosti nastavení zvolit velikost účetní jednotky (velká, střední, malá, mikro) a na záložce 'Účetnictví' k tomu přednastavit rozsah výkazů -- formulář VÝLEDKOVÉ SESTAVY je upraven, nově tlačítko GENEROVAT XML PŘIZNÁNÍ DPPO vyvolá další formulář s možnostmi předvyplnění - Faktury k zápočtu -- nově se vyberou do nabídky i dobropisy z přijatých faktur - Deníky faktur přijatých i vydaných nově umožňují náhled detailu starých faktur (samozřejmě ale bez možnosti provádění změn, kromě datumů apod.) - EET (elektronické evidence tržeb) -- oprava hromadné doregistrace - Kontrolní hlášení -- upravena kontrola IČ/DIČ v registrech v případech, kdy se partner stal plátcem až po jeho zavedení do systému FIS3000 - Skladová evidence -- nový modul pro evidenci zvířat, zpracování krmných dávek -- nové číselníky pro kategorie zvířat s oceněním přírůstků, číselník plemen Datum 14.03.2019 - 11:00 ------------------------ - Převod počátečních stavů účtů z minulého roku -- oprava chyby - na dokladu PS č. 1 v období Počáteční stav (201900) byl v případě zisku za rok 2018 chybně převeden zůstatek účtu 431 HV ve schvalovacím řízení. Účty správné, ale částka byla záporná a má být kladné číslo. Z tohoto důvodu se při tvorbě Rozvaha hlásila chyba, že účet 701 vykazuje rozdíl (ve výši dvojnásobku účtu 431) - Účetnictví pro podnikatele a neziskové organizace -- Přidána nová možnost dalšího členění nákladů a výnosů. Kromě stávajícího, tj. účet, středisko, zakázka nově přidán "KÓD UZ", který je primárně určen pro příspěvkové organizace a nebyl jinak přístupný. Nyní jej lze využít ve všech typech společností, tj. i firmy a NO. - Příspěvkové organizace -- v souvislosti s otevřením možnosti účtování o "Kódu UZ" i pro ostatní (firmy a neziskovky) je tisk sestav přesunut z menu "Příspěvkové organizace" do klasické nabídky Účetnictví, stejně jako jsou sestavy dle středisek a zakázek. -- seznam kódů UZ je nyní v nabídce Číselníky - Skladová evidence -- oprava chyby při kompletaci ("Alias SORT1 nebyl nalezen") Datum 28.02.2019 - 13:40 ------------------------ - Evidence majetku -- výběr drobného majetku a operativní evidence - oprava chyby při výběru odpisové skupiny -- úprava přepočtu odpisu při technickém zhodnocení (skupiny 91,92 - nehmotný majetek a drobný odpisovaný majetek) -- prohlížení dlouhodobého majetku - přidány korekce odpisů pro eliminování rozdílu mezi daňovými a účetními odpisy tam, kde se mají rovnat účetní daňovým (vlivem zaokrouhlení u měsíčních účetních odpisů) Skladová evidence -- převod roku - přidáno mezi skladové číselníky převedení parametrů pro eShop -- do formuláře pro výběr zásob do dokladů byly přidány filtry pro EAN a sortimentní skupiny -- při tisku reglety možnost třídění podle druhu zásob -- expediční příkazy - předvolený sklad se nastaví i při dodatečné opravě dokladu -- úprava výpočtu dispozičního stavu zásob (stav-zásob a přehled-zásob-nákup-prodej) - ponížený o objednávky dle parametrů Internetová Aktualizace programu - po aktualizaci se program FIS3000 znovu spustí sám Převod dat z minulého účetního období - nově se při výběru přijatých nebo vydaných faktur kontrolují a porovnávají adresáře partnerů v starém a novém roce + další úpravy ************************************************************** Konec - kompletní informace jsou k dispozici na www.compex.cz